Recent is een dataset met 1.001 variabelen van 4orange aan het aanbod van ArcGIS Content toegevoegd. 4orange is een datapartij voor Nederlandse consumentendata en biedt de 1.001 variabelen al sinds 1991 aan. Hun specialisme zit vooral in marketingefficiency en infrastructuur. De data van 4orange bevat informatie over consumenten, waaronder de levensfase, familiesamenstelling en persoonlijke interesses. ArcGIS-gebruikers kunnen eigen data verrijken met deze consumentengegevens. Hoe werkt dat bij het vinden van een locatie voor een nieuw tuincentrum?

Gegevens verrijken met ArcGIS

De eigenaar van een tuincentrum in Rotterdam wil een nieuwe vestiging plaatsen in de buurt van Dordrecht. Verkennend onderzoek levert een aantal mogelijke panden op die in aanmerking komen voor het nieuwe centrum. Om dé beste locatie voor uitbreiding te bepalen, wordt een geschiktheidsanalyse uitgevoerd.

De reisafstand is een van de kenmerken die belangrijk zijn voor een tuincentrum: hoe groot is de afstand die mensen bereid zijn om af te leggen? Voor een tuincentrum is het belangrijk dat de mensen die in het verzorgingsgebied van het centrum wonen ook houden van tuinieren. Via de Enrich-tool in ArcGIS Online of ArcGIS Pro is het mogelijk om gegevens aan een bepaald gebied te koppelen. De 4orange-dataset bevat informatie over mensen die graag tuinboeken – of bladen lezen én die graag tuinieren. Op basis van deze informatie kunnen we meteen zien rondom welk pand de meeste potentiële klanten wonen.

Dieper ingaan op geschiktheid

Voor veel organisaties is een eenvoudige reistijdanalyse onvoldoende voor het bepalen van een nieuwe locatie. Vaak worden aangepaste rekenmodellen gebruikt. Afhankelijk van de sector van de organisatie spelen sommige demografische gegevens een grotere rol dan andere. Retailers kijken namelijk naar andere kenmerken dan verzekeraars, bijvoorbeeld.

Met Business Analyst zijn organisaties vrij om zelf variabelen toe te voegen aan hun geschiktheidsanalyses. Het is mogelijk om meerdere factoren te selecteren en een gewicht toe te kennen aan deze kenmerken. Op die manier wordt aangegeven wat nu echt belangrijk is.

Voor het kiezen van een nieuw tuincentrum zien we dat de variabele ‘General Interest: Gardening’ een stuk belangrijker is dan de andere variabelen. De eigenaar van het tuincentrum kan er trouwens ook voor kiezen om zijn eigen, externe data toe te voegen en te analyseren binnen Business Analyst.

Na het uitvoeren van deze analyses blijkt dat het pand in Zwijndrecht de meeste potentie heeft. De volgende stap in het proces is dieper ingaan op de demografische gegevens van dit gebied om écht te weten te komen welke doelgroepen hier wonen. Dit kan aan de hand van Business Analyst’s Infographics.

"Sommige demografische gegevens spelen een grotere rol dan andere. Kenmerken krijgen daarom een gewicht mee."

Complexe verbanden begrijpen met infographics

Infographics zijn alles-in-één overzichten die samenvattingen bevatten van data die belangrijk is voor de gebruiker. De structuur van infographics is zodanig ontworpen dat ze meteen inzicht bieden in bepaalde verbanden in een gebied.

Infographics bevatten tal van mogelijkheden om informatie weer te geven. Met grafieken, afbeeldingen, tabellen, tekst en natuurlijk kaarten, maken organisaties bruikbare rapporten die helpen bij besluitvorming. Sinds kort zijn er verschillende templates beschikbaar in Business Analyst op basis van de 4orange-data. Eén daarvan is het Personicx-profiel, een infographic die gebruik maakt van het segmentatiesysteem waarmee 4orange een onderscheid maakt tussen verschillende consumentenprofielen.

In een vorige stap werd duidelijk dat de beste locatie voor het nieuwe tuincentrum Zwijndrecht moet zijn. De Personicx Infographic laat ons toe om een gedetailleerd beeld te krijgen van de doelgroep die in dit gebied woont. Op onderstaande kaart wordt het meteen duidelijk dat er vooral gezinnen met kinderen wonen in dit gebied. Campagne voeren specifiek naar deze doelgroep toe, kan dus een goede zet zijn voor het nieuwe tuincentrum.

Business Analyst heeft een uitgebreid aanbod aan tools om zelf infographic-templates te maken. Zo kan er bijvoorbeeld CBS-data of eigen gegevens worden toegevoegd aan een template om zelf iets helemaal nieuws te creëren. Verder is het ook mogelijk om data te vergelijken met andere geografische niveaus. Handig om te zien hoe een variabele verschilt tussen een bepaald gebied en heel Nederland.


Ook aan de slag met Business Analyst en 4orange-data? Neem een kijkje in de documentatie of op esri.nl.


Een aantal datasets van 4orange is te bekijken zonder in te loggen via de ArcGIS Map Viewer.

Meer informatie

Lees meer over ArcGIS Business Analyst op esri.nl


Tekst: Ellen van den Berg en Miguel Lesy

Beeld: Esri Nederland en Freepik.com


Neem contact met ons op over dit artikel


Deel dit artikel: