Klimaatadaptatie. Veel organisaties, in zowel het bedrijfsleven als voor de publieke sector, hebben het hoog op de agenda staan. Nederlandse overheden staan voor een belangrijke uitdaging om de klimaatdoelen van 2030 te halen en zoeken voortdurend naar innovatieve initiatieven om deze doelen te halen. Dat laatste is de sleutel in duurzaam handelen en daar is het bedrijfsleven hard voor nodig. Dat vraagt echter wel om het gebruiken van de juiste technologie. Nespresso wist er voordeel uit te halen.

Door samenwerking en nieuwe, intelligente oplossingen komt een duurzaam klimaatbeleid stap voor stap dichterbij. Deze behoefte creëert de laatste jaren ook in het bedrijfsleven een kentering: meer organisaties storten zich op het vergroten van duurzaamheidsinitiatieven en gebruiken daarbij big data en Location Intelligence.

Duurzaamheidsplannen op globaal niveau

Hoe zat het ook alweer? Op 25 september 2015 besloten 193 landen om de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties te ondertekenen. Dit klimaatakkoord van Parijs vormt de basis van een internationaal draagvlak voor een wereldwijde verandering in de omgang met CO2-uitstoot. Dit moet in 2030 een positief effect hebben op ons klimaat.

Deze SDG’s zijn grotendeels omarmt door overheden, alleen de VS wil zich terugtrekken uit het akkoord. Een beslissing die pas na jaren van kracht gaat. Bij de ontwikkeling van de doelstellingen werden de overheden bijgestaan door organisaties uit het bedrijfsleven. Vier jaar na de ondertekening van het akkoord is het duidelijk dat de SDG’s ook economisch gezien een enorme impact hebben.


Het investeren in duurzaamheid is vooral van belang voor organisaties die grondstoffen transformeren in producten. Deze bedrijven zien het investeren in de SDG’s als de beste manier om de voorraad grondstoffen te waarborgen voor de toekomst en zo op lange termijn een sterkere concurrentiepositie te verzekeren. Duurzaamheid is zo een belangrijke groeikans geworden.

"Eén op de vijf organisaties begrijpt dus dat duurzaam handelen op de langere termijn concurrentievoordeel en groei betekent."

De rol van de zakelijke sector

Dit is precies de strategie van de VN. Eén dag na het VN Klimaatakkoord van Parijs organiseerde toenmalig VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon het VN Private Sector Forum voor bestuurders van toporganisaties. Meer dan 200 bedrijven waren hierbij vertegenwoordigd. Ban Ki-moon drukte hen op het hart: “Ik reken erop dat het bedrijfsleven het succes van de SDG’s drijft. Het is tijd om jullie te mobiliseren en nieuwe kansen te creëren voor verantwoordelijke en klimaatbewuste organisaties.” Bedrijven gaan hierin mee. Bijna 60 procent van alle organisaties zegt (McKinsey, 2017) dat zij meer hebben met duurzaamheid dan in 2015. Dat komt misschien doordat bepaalde delen van de wereld binnenkort al met een tekort aan water of andere grondstoffen te maken zullen hebben.

Ondanks de hogere betrokkenheid stelt hetzelfde rapport dat slechts 21 procent van de bedrijven groei als vertrekpunt ziet voor hun duurzaamheidsinitiatieven. Eén op de vijf organisaties begrijpt dus dat duurzaam handelen op de langere termijn concurrentievoordeel en groei betekent. Zij maken meer en meer gebruik van Artificial Intelligence, Internet of Things en data science. Bijna de helft van de vooruitstrevende organisaties maakt gebruik van big data en advanced analytics, vaak in combinatie met Location Intelligence.

Als duurzaamheid en groeikansen samenkomen

Eén van deze vooruitstrevende organisaties is Nespresso, bekend van de premium koffiecapsules. Een groot deel van het succes van deze organisatie én de loyaliteit van hun klanten is hun expliciete nadruk op het behouden van de kwaliteit en smaak van de koffie.

Koffie is echter een zeer delicaat gewas, dat vaak wordt geteeld in ontwikkelingslanden en erg afhankelijk is van een gezond ecosysteem. Vandaag actie nemen om de gevaren van morgen te voorkomen, is niet enkel een goede burgerlijke plicht vervullen, het betekent ook duurzaam handel drijven. Nespresso loopt een groot risico door klimaatverandering. De organisatie gaat proactief op zoek naar oplossingen en gebruikt daarbij data en Location Intelligence om zichzelf te onderscheiden van anderen.

“Onderzoeken beweren dat Arabica-koffie in bepaalde landen in 2050 niet meer beschikbaar zal zijn”, vertelt Yann de Pietro, operations en sustainability manager voor koffie bij Nespresso. Het koffiemerk werkt aan oplossingen om deze achteruitgang tegen te gaan, zodat het concurrentievoordeel van de organisatie nog lang sterk blijft.

Vooruitgang dankzij digitale transformatie

Nespresso heeft, net als vele andere vooruitstrevende organisaties, een bewuste keuze gemaakt om duurzaamheidsuitdagingen integraal deel te laten uitmaken van hun beslissingsproces. De duurzaamheidsprogramma’s van Nespresso zijn gebouwd om bedreigingen te transformeren in kansen en tegelijkertijd koffieboeren te ondersteunen.

De laatste paar jaar ziet Nespresso een versnelling in hun resultaten dankzij de ontwikkelingen op gebied van technologie. “De digitale transformatie is een belangrijke verandering die duurzaamheid ondersteunt”, aldus De Pietro. “Wij willen een maximale impact hebben. Om dat te doen hebben we tools nodig die helpen bij het maximaliseren van onze inspanningen.”

Centraal onderdeel van de digitale transformatie bij Nespresso is Location Intelligence. De organisatie heeft een krachtig monitoring- en evaluatiesysteem gebouwd dat technologie gebruikt om informatie over plantages en gewassen vast te leggen en in kaart te brengen. Dit systeem biedt een helder overzicht in de resultaten en prestaties van de duurzaamheidsinitiatieven. Het Nespresso-platform, dat het ArcGIS-platform en data analytics als basis heeft, geeft ook inzicht in hoe lokale boeren hun gewassen leveren bij centrale molens.

Locatiegegevens intelligent maken

Eén van de doelstellingen van Nespresso is boeren helpen hun koffiegewassen efficiënter te verkopen. Zo was er onlangs een merkwaardige vaststelling bij het uitvoeren van locatie-analyses in Colombia. Het werd duidelijk dat koffieboeren hun gewassen minder frequent naar centrale molens transporteerden dan verwacht.

Yann de Pietro ging dieper in op deze analyses. “Met basiskaarten”, zegt hij, “kunnen onze teams de afstand tussen plantages en molens bepalen. Maar enkel met geavanceerde Location Intelligence-tools kunnen we de werkelijke afstand tussen deze punten begrijpen.” De analyses, uitgevoerd door het Nespresso-team, tonen waar de topografie van het gebied zorgt voor lange ritten of tochten door bergen, zodat frequent bezoek aan de molens zo goed als onmogelijk is. Voor een bedrijf dat werkt met 100.000 boeren is dit inzicht van cruciaal belang.

De ontwikkeling van Nespresso in Colombia en andere gebieden heeft een duidelijke link met de Sustainable Development Goals van de VN. Duurzaamheidsinitiatieven van de organisatie hebben een rechtstreekse impact op SDG nummer 8 (waardig werk en economische groei), SDG2 (geen honger), SDG4 (kwaliteitsonderwijs), SDG1 (geen armoede) en SDG6 (schoon water en sanitair).

De toekomst van duurzaamheid

Ondanks de inspanningen van organisaties zoals Nespresso, blijft grootschalige verandering binnen het bedrijfsleven een uitdaging. Er moet nog veel gebeuren. Duurzaamheid behandelen als een kernwaarde en als een kans voor groei, is echter dé manier waarop organisaties ook in de toekomst blijvend concurrentievoordeel kunnen halen.

Meer informatie

Neem contact met ons op over dit artikel


Tekst: Miguel Lesy

Dit artikel is gebaseerd op een eerder gepubliceerd artikel

Beeld: Esri Nederland en Freepik.com


Deel dit artikel: