In 1996 opende Seats and Sofas zijn eerste winkel in Nederland. Inmiddels heeft de meubelgigant 22 winkels in Nederland, 15 in Duitsland en 8 in België. “Vooral in Duitsland zien we nog veel ruimte om te groeien”, vertelt marketingmanager Goof van der Malen. “Sinds kort gebruiken we ArcGIS om te bepalen op welke plek we het beste nog een winkel kunnen openen.”

De vestiging van Seats and Sofas in Würselen, Duitsland

“In de afgelopen 25 jaar hebben we ontzettend veel data verzameld”, vertelt Van der Malen. “We weten dat mensen bereid zijn om een bepaalde afstand te reizen voor het kopen van meubels. En we weten ook dat mensen die iets verder moeten reizen – uiteraard tot een bepaald maximum – vaak meer bij ons besteden. Deze data combineren we met data over het aantal huishoudens in een bepaald gebied. Zo komen we tot een optimale vestigingsplaats.”

"Bestaande klanten extrapoleren op een potentieel nieuw gebied bleek een gouden zet"

Alex Otto

Retail Management, Seats and Sofas

Data extrapoleren

“In Nederland zijn er zo’n 5,5 miljoen voordeuren”, vertelt Alex Otto, verantwoordelijk voor de GIS-modellen binnen het meubelbedrijf. “Met onze 22 winkels hebben we een landelijke dekking. In Duitsland zijn er zo’n 20 miljoen voordeuren. Dus daar kunnen we nog flink uitbreiden. We zetten ArcGIS dan ook vooral in voor onze expansie richting Duitsland.” Een oud-collega, verantwoordelijk voor de aankoop van vastgoed, vertelde hen over Esri. Otto: “Bestaande klantdata extrapoleren op een potentieel nieuw gebied bleek een gouden zet.”

Model testen

“Met Esri was alles snel geregeld”, vertelt Otto. “Ze hielpen bij het opzetten van ons model en ik heb een training gevolgd. We gebruiken lang nog niet alle functionaliteiten van ArcGIS, maar voor ons is het op dit moment al voldoende. Door een stip op de kaart te zetten – een potentiële vestiging – proberen we aan de hand van Business Analyst, ArcGIS Pro en kennis en ervaringen uit de praktijk een zo goed mogelijke omzetprognose te berekenen. Dat gebeurt op basis van het aantal omwonenden, de reisafstand tot de winkel en het bedrag dat zij gemiddeld besteden. Om te testen of het werkte, hebben we als ‘potentiële vestigingsplaats’ onze bestaande winkels genomen. De omzet die werd berekend op die locatie, kwam nagenoeg overeen met de werkelijke omzet! Op basis van dit model kunnen we dus echt strategisch onderbouwde beslissingen nemen.”

Van der Malen: “We weten dat mensen bereid zijn om een bepaalde afstand te reizen voor het kopen van meubels."

Schoenendozen

“In elk huis staat maar één bank”, zegt Van der Malen. “Maar uit onze data blijkt ook dat in vijf jaar tijd tien procent van de mensen die in een straal van 45 minuten wonen een nieuwe bank koopt. Best veel! Natuurlijk kunnen mensen ook bij concurrenten terecht. Maar ook die heeft Otto op de kaart geplot. We zijn momenteel bezig met de berekeningen voor een tweede vestiging in Berlijn. En in Mannheim en Leipzig zijn we al actief op zoek naar een pand. Dat valt niet mee, want we zoeken panden van minimaal 2.500 vierkante meter, het liefst gelijkvloers. Onze vastgoedmensen krijgen een postcodegebied van ons door met de ideale locatie. Daar gaan ze zoeken, maar tijdens de zoektocht hebben we natuurlijk nauw contact. Want zo’n locatie staat nooit precies op die plek waar je ‘m volgens het model wil hebben.” Tijd investeren om zorgvuldig de juiste locatie te bepalen én te vinden loont de moeite. Locatie is immers sterk gebonden aan omzet. Een verkeerde locatie kiezen kan leiden tot een beperkte of soms zelfs negatieve return on investment.

Otto: "Door potentiële vestigingen op de kaart te zetten proberen we een omzetprognose te berekenen."

Breed inzetbaar

Seats and Sofas gebruikt ArcGIS vooral voor uitbreiding naar Duitsland. “Maar we analyseren ook de situatie voor Nederland en België”, zegt Otto. “Zo kijken we of de vestigingen op de optimale plek liggen, of dat we misschien beter een filiaal kunnen verhuizen naar een plek met meer potentie. Maar door de hoge dekkingsgraad gaat dat vrijwel altijd ten koste van een andere vestiging.” Van der Malen: “Daarom focussen we ons op Duitsland. Door de coronacrisis zitten we in een lastige markt. De Duitse regering houdt veel bedrijven met steun overeind. Mede daardoor is vastgoed schaars. We hebben dus nog geen concrete aankoop gedaan, maar dat gaat binnenkort zeker gebeuren!”

Meer informatie

Steeds meer commerciële organisaties kiezen voor ArcGIS om strategische beslissingen te nemen op basis van data. Meer weten over de mogelijkheden? Neem dan een kijkje op esri.nl/marktontwikkeling

Tekstschrijvers.nl

Seats and Sofas

Deel dit artikel: