COMMUNICATIEKRACHT

VAN KAARTEN BENUTTEN


Stelt u zich voor: u heeft uren aan een nieuwe kaart gewerkt. Het is een informatieve en begrijpelijke kaart geworden en bovendien ontzettend fraai. Een paar dagen later realiseert u zich dat deze kaart helaas alleen wordt bekeken door een handjevol collega’s. Heel veel kaarten die GIS-afdelingen maken zijn interessant voor de doelgroep van een organisatie. Kaarten zijn immers een ideaal communicatiemiddel; vaak is het alleen niet bekend dat kaarten een beschikbaar middel zijn. Wat kunnen werkbare manieren zijn om de afdeling Communicatie te faciliteren met kaarten?

1. Laat de mooiste kaarten zien

Het oog doet wat en dus leidt een mooie kaart altijd tot een interessant vervolg. Maaike Siepman, communicatieadviseur bij het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, kreeg op een dag een GIS-medewerker aan haar bureau.


“Hij wilde me wat kaarten laten zien die hij maakt. Dat vond ik er goed uitzien; ik zag er een mooie vernieuwende manier in om ons werk te laten zien. Zo hadden we eerst een papieren jaarverslag over het werk in ons gebied. Dat werd later een interactieve pdf die je kon printen. Ik was al een tijdje op zoek naar een nieuwe vorm voor ons jaaroverzicht. Tegelijk moet ik mijn informatie flexibel en op de juiste manier kwijt kunnen.


Het heeft geleid tot een volledig digitale publicatie waar ik veel beter het verhaal van ons hoogheemraadschap in kwijt kan: filmpjes, kaarten, foto’s invoegen – het kan allemaal. En het toevoegen gebeurt vrij eenvoudig. Een ingezoomde kaart of pop-ups maken in de kaarten is wat ingewikkelder; dat stelde de GIS-medewerker voor mij in.


Een StoryMap past bij een verhaal over ons werk: wat we doen als organisatie en waarvoor. We gebruiken kaarten bijvoorbeeld om de locatie te duiden bij een verhaal, want mensen willen onder meer geïnformeerd worden over wat er in hun buurt speelt. Op de kaart kunnen we aangeven waar we het werk doen. Dit zie je terug in ‘HHSK op de kaart’. Maar ook: op welke manier werken we aan vismigratie?”


2. Werk samen aan mooie publicaties

Bij de provincie Noord-Brabant trekken de afdelingen Communicatie en GEO al heel wat jaren met elkaar op. Frank Janssens, geo-informatie specialist, vertelt dat de provincie erg gecharmeerd is van de mogelijkheden van StoryMaps als communicatiemiddel.


“Ik ben één van de mensen bij het team GEO die ArcGIS Online-apps maakt. In de afgelopen jaren heb ik ook samen met mensen van de afdeling Communicatie StoryMaps gemaakt. Communicatiemedewerkers kwamen voorheen bij ons als ze kaarten nodig hadden. Zo boden we een keer aan om StoryMaps te maken in combinatie met de kaarten. Het bleek heel laagdrempelig in gebruik te zijn.


De communicatiemedewerkers vinden StoryMaps een goed communicatiemiddel, want het biedt informatie op een vriendelijke manier aan. Dat komt doordat het mogelijk is om teksten en multimediaal beeld – kaarten, afbeeldingen en video’s – te combineren.


We hebben een duidelijke rolverdeling: een communicatiemedewerker zorgt samen met een inhoudelijke collega voor de inhoud: dus voor de tekst, afbeeldingen en video’s. Ze kijken echt met een andere blik naar wat erin komt en dat alles in lijn is met de huisstijl en de toonzetting, afhankelijk van de doelgroep. Een collega van ons team maakt er dan een mooi informatieproduct van. Door de rolverdeling maken we gebruik van de kracht van ieders expertise.”


3. Profileer de kracht van geo-informatie

Het team van Daniël Siezenga, Geo-adviseur/applicatiebeheerder van de gemeente Bloemendaal, heeft bewust (en succesvol) campagne gevoerd om collega’s van de impact van kaarten en geo-informatie te overtuigen.


“Al enige jaren werken de gemeenten Bloemendaal en Heemstede intensief samen en sinds april vorig jaar zijn de geo-teams daadwerkelijk samengevoegd: we werden één team Geo en Applicatiebeheer. Dat moment hebben we aangegrepen om ons in de organisaties voor te stellen: ‘dit zijn de gezichten’, ‘wie doet wat’ en ‘dit kunnen we voor jullie betekenen’. Deze actie leidde tot veel meer vragen om en over kaarten en geo-informatie vanuit de organisaties dan voorheen. Een jaar geleden kwam er vanuit het team Ruimtelijke Ordening van Bloemendaal onder meer een verzoek om te helpen bij een herontwikkelingsproject in Bloemendaal: het Bispinckpark. In dit plan moet een stuk braakliggend terrein worden ontwikkeld dat moet worden ingepast in de bestaande bouw. De gemeente vroeg bewoners om input te leveren. Wij hebben al deze ideeën gebundeld in een 3D-omgeving die je online kunt bekijken. Deze scene viewer is op een bewonersavond door het team Ruimtelijke Ordening gebruikt om de plannen te presenteren. Dit werd heel positief ervaren, want mensen konden hun eigen plannen en die van anderen interactief terug zien. De gemeente kon op haar beurt een duidelijke vorm geven aan participatie.


3D wordt nog steeds ingezet ter ondersteuning: recent is een besluit genomen voor de bouw van een nieuwe supermarkt in de winkelstraat in Heemstede. Een medewerker van het team Ruimtelijke Ordening van Heemstede vroeg ons daarom om in 3D een ruwe schets te maken van de plannen, zodat inzichtelijk werd hoe de diverse inrichtingsideeën er in de praktijk uit zouden komen te zien. Onlangs is het voorstel akkoord bevonden en onze schetsen hebben volgens deze medewerker het college van B&W geholpen om bij de gemeenteraad goed beslagen ten ijs te komen. We blijven ons profileren binnen de organisatie. Dat doen we door dit soort opdrachten aan te nemen en goed en vaak ook snel uit te voeren. Daarnaast zijn we bezig met thema’s als big data en datagestuurd werken. Daar zoeken we proactief de samenwerking voor met de afdelingen Verkeer en Sociale Zaken.”


Argument 1:

Gebruik het allerbeste kaartmateriaal

Gemeenten zijn eigenaren van het allerbeste kaartmateriaal (ter wereld!). Bert Vermeij, business developer bij Esri Nederland: “De Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en topografische kaarten zijn de meest gedetailleerde en actuele kaarten die er bestaan. Ook hebben de meeste gemeenten hele actuele en gedetailleerde luchtfoto’s.” Communicatie moet kloppen; in alle uitingen is het daarom beter om het kaartmateriaal te gebruiken dat gebruik maakt van kwalitatieve bronnen: die van de gemeente zelf en van bijvoorbeeld het Kadaster. Kaarten in ArcGIS zijn gebaseerd op deze bronnen.

Argument 2:

Blijf actueel

De laatste versie… Bij het delen van documenten is het altijd de vraag of de versie de meest actuele is. Dit gebeurt niet bij het werken op basis van webservices. Door via het Web GIS kaartlagen vanuit de GIS-afdeling te delen (deze zijn op basis van services), zijn webmaps en webapps altijd op basis van de bijgewerkte data gedeeld.


Andere afdelingen, ook de afdeling Communicatie, kunnen daardoor altijd gebruik maken van informatieproducten die up-to-date zijn.

Argument 3:

Wees webtoegankelijk

Hoe bruikbaar is een kaart? Kan iedereen de kaart ‘lezen’? De wet schrijft voor dat publieke instanties kaarten toegankelijk moeten aanbieden, zodat (kleuren)blinden, laaggeletterden en lichamelijk gehandicapten ook een kaart kunnen bekijken. “ArcGIS-webmaps en webapps ondersteunen toegankelijkheid”, zegt Barend Sneller, business developer bij Esri Nederland.

Meer informatie

Tekst: Harmen van Doorn

Beeld: diversen


Neem contact met ons op over dit artikel


U kunt uw collega’s leren om in korte tijd StoryMaps te maken.
Ga naar het artikel ‘StoryMaps in een uur

Deel dit artikel: