Sinds dit jaar wordt gedetailleerde Nederlandse consumentendata ontsloten in het ArcGIS-platform. Organisaties die aan de slag gaan met Location Intelligence kunnen hun eigen data verrijken met deze gegevens om zo tot betere inzichten te komen. Dit is mogelijk gemaakt door een samenwerking tussen Esri Nederland en datapartner 4orange. Hoe kom je tot betere inzichten met deze data?

4orange zet al 30 jaar haar consumentendata succesvol in om een breed scala aan organisaties te helpen meer inzicht te krijgen en hun doelgroepen en de manier waarop ze die doelgroepen benaderen. Met het verder integreren van kaarten in hun werkwijze, kunnen ze hun klanten gedetailleerd laten zien wat er mogelijk is in hun verzorgingsgebied.

"Vroeger ging het vooral om socio-demografisch gedrag, nu gaat het steeds meer over lifestyle in combinatie met online gedragingen."

Richard van Meurs

4orange

Verschillende niveaus

Het verzamelen van de consumentendata is veranderd. “Dat deden we eerst met papieren enquêtes, die naar miljoenen huishoudens gingen”, vertelt dataconsultant Richard van Meurs, expert in het succesvol inzetten van data om organisatiedoelen te bereiken. “Vroeger ging het vooral om socio-demografisch gedrag, tegenwoordig gaat het steeds meer over lifestyle in combinatie met online gedragingen.”

Ook het verzamelen van consumentengegevens gebeurt nu voornamelijk online. 4orange zet die informatie in op verschillende niveaus. “Op postcodeniveau weten we heel veel”, vertelt Van Meurs, “maar ook op huishoudniveau."


Dit zelf verzamelen blijft een speerpunt van 4orange. Dat betekent dat we van elk huishouden ofwel een respons hebben gekregen, ofwel een voorspelling voor een huishouden hebben gemaakt op basis van de eerder gegenereerde respons.” Door het combineren van zowel zelf verzamelde data alsmede open data maakt het bedrijf analyses voor bijvoorbeeld retailers, charitatieve instellingen en politieke partijen. Van Meurs: “Het gaat er om dat je alle data samen brengt en daar slimme dingen mee doet.”

Consumentendata, klantgegevens en kaarten

Om die data beter te kunnen verwerken en aan te bieden aan hun klanten gebruikt 4orange nu de mogelijkheden van de kaart door middel van ArcGIS. Door hun consumentendata en data van hun klanten te verwerken in de geavanceerde kaartlagen van ArcGIS kan de datadienstverlener organisaties meer inzicht geven in hun verzorgingsgebied. “Die kaarten stellen we beschikbaar via een app, waarmee onze buitendienst langs klanten gaat”, vertelt Van Meurs. “Zo kunnen zij bijvoorbeeld een retailer laten zien waar de hotspots in hun verzorgingsgebied zitten.”


Op postcodeniveau kunnen ze daarmee bijvoorbeeld analyseren of het zin heeft babyvoeding aan te bieden door te zien hoeveel baby's er in die buurt zijn. Van Meurs: “Wij weten hoeveel geld er per baby uitgegeven wordt per jaar, dus als je weet hoeveel baby's er zijn in een gebied, kun je de klant laten zien wat de potentiële winst is die ze kunnen behalen in dat gebied.”

Met de kaart in de hand open je de dialoog

“Wat het heel sterk maakt is dat je met de data die je meekrijgt echt een gesprek kan voeren”, vervolgt Van Meurs. Bijvoorbeeld een aanbeveling over postcodes binnen een verzorgingsgebied. “Wij denken dat deze postcode óók bij je verzorgingsgebied hoort. Als je wilt, kun je ook inzoomen op een heel klein stukje. Dan klik je alles uit en kijk je alleen naar die postcode: wat zitten hier voor consumenten en hoeveel moeite moet je erin steken om deze te benaderen?”

“Je brengt zo echt een waarheidsgetrouw beeld van de buurt”, zegt Van Meurs. “Je zegt niet alleen: we denken dat je zoveel winst zou kunnen maken op basis van je weekomzet, maar we kunnen onze klanten echt veel meer vertellen. Dat leidt tot een goede respons bij onze klanten. Je maakt jezelf heel sterk als je op die manier mee kunt denken. Het opent de dialoog en brengt de business verder; dat is de belangrijke meerwaarde.”

Onlangs is de nieuwe dataset met gegevens van 2018 toegevoegd voor gebruikers van het ArcGIS-platform. Er zijn meer dan 1000 socio-demografische en psychografische gegevens beschikbaar.

Location Intelligence... en hoe zit dat bij u?

Hoe vaak gebruikt u data van buiten uw organisatie?

Meer informatie

Meer weten over de 4orange-data in het ArcGIS-platform? https://ontdek.esri.nl/data-en-visualisatie

Neem contact met ons op over dit artikel

Iddo Havinga

Esri

Deel dit artikel: