Weten waar iets is leidt tot inzicht. Dat geldt ook voor de verzekeringsmarkt. Meer en meer organisaties schakelen Location Intelligence in voor betere besluitvorming, bijstellen van premies en risico’s te analyseren. Een belangrijk wapen in het arsenaal van verzekeraars is imagery. Door gebruik te maken van up-to-date beeldmateriaal is een snellere respons bij rampen en een betere besluitvorming bij schadeclaims mogelijk.

Met het inzetten van drones of kleine vliegtuigen, kan er heel snel een beeld worden gemaakt van de schade en verliezen.

De basis: inzicht bij natuurrampen zorgt voor een snellere oplossing

De mens kan niet op tegen de ruwe kracht van de natuur. Tornado’s, wildvuur, tsunami’s, stormen en aardbevingen: het zijn natuurrampen waar we graag zo ver mogelijk vandaan blijven. Maar ook de nasleep van rampen brengt uitdagingen met zich mee. Rampgebieden zijn vaak onbereikbaar of onveilig en dat zorgt ervoor dat hulpverleners en overheden amper inzicht krijgen in wat er gebeurt is en wat de volgende stappen moeten zijn.


Om hier een antwoord op te bieden, gaan verzekeraars aan de slag met imagery. Met het inzetten van drones of kleine vliegtuigen, kan er heel snel een beeld worden gemaakt van de schade en verliezen in een rampgebied, iets dat normaal lang kan duren.

Inzicht vanuit de lucht

Een groep van verzekeraars en specialisten uit de Verenigde Staten, het Geospatial Intelligence Center (GIC), is er al mee aan de slag. Hun vloot van kleine vliegtuigen heeft als missie om verschillen op de grond te herkennen. De basis wordt gevormd door jaarlijks imagery te maken van het verzorgingsgebied. Wanneer een natuurramp plaatsvindt, gaan vliegtuigen opnieuw de lucht in en maken ze nieuwe beelden van de schade.


Deze imagery wordt gecombineerd in GIS en geïntegreerd met andere data: kadastrale informatie, klantadressen en andere gegevens worden toegevoegd en verbonden op de kaart. Artificial Intelligence heeft de taak om op hoog tempo de getroffen gebouwen en locaties te identificeren. Zo worden er op korte termijn miljoenen datapunten geaggregeerd waardoor verzekeraars beter inzicht krijgen en aan de slag kunnen met het helpen van hun getroffen klanten.

Klantzorg in moeilijke tijden

Door deze manier van werken toe te passen, kan het GIC hun klanten beter bedienen. Na een natuurramp heerst chaos en veel bewoners hebben geen toegang tot hun woning of zijn ongeschikt om het schadeclaim-proces te starten. Schadeclaims kunnen een lange doorlooptijd hebben, zeker als er veldmedewerkers nodig zijn om de schade in kaart te brengen.

Door gebruik te maken van imagery, kunnen verzekeraars pro-actief de schadeclaim starten, wat de impact op hun klanten in moeilijke tijden aanzienlijk vermindert.

Toepasbaar in Nederland?

Ook dichter bij huis maken verzekeraars gebruik van imagery om efficiënter om te gaan met schadeclaims. Dankzij imagery kunnen verzekeraars bepalen of ze een veldwerker ter plaatse sturen om de schade te inspecteren. Door het vergelijken van voor en na beelden, worden schadeclaims beter beoordeeld. Daarnaast maken Nederlandse verzekeraars gebruik van luchtfoto’s om risico’s beter in kaart te brengen. Bij het evalueren van risico’s in hun portfolio, wordt meteen duidelijk waar er brandgevaar of omgevingsrisico’s zijn.

Meer informatie

Lees meer over imagery op de pagina Imagery & Remote Sensing Software

Neem contact met ons op over dit artikel

Miguel Lesy

Esri en Pixabay

Deel dit artikel: