1. Aan al het goede komt een eind

Met de komst van ArcGIS JavaScript API 4 was het afwachten op het moment dat de support voor ArcGIS JavaScript API 3 zou eindigen. Dat moment is nu aangebroken. De aangekondigde einddatum staat voorlopig op 1 augustus 2022. Dit is dus een goed moment om serieus te onderzoeken of upgraden van 3 naar 4 een optie is en hoe dit gaat. Zeker bij nieuw te ontwikkelen applicaties zou versie 3 geen optie meer hoeven te zijn.

Lees meer

2. The need for speed

Als het gaat om performance is versie 4 een absolute topper, zeker met grote datasets. Dankzij het gebruik van WebGL kan versie 4 de volledige kracht van de hardware van de cliënt gebruiken. Hiermee wordt het mogelijk om fantastische dingen te doen op de cliënt die de user experience enorm verbeteren. Dankzij deze kracht is het bijvoorbeeld mogelijk om cliënt side queries te doen op de LayerViews of om duizenden en duizenden features te renderen. Lees meer

3. It's a modern world

Naast JavaScript wordt de JS API steeds verder ontwikkeld. Het gebruik van Dojo wordt steeds verder afgebouwd, zodat de API eenvoudiger gebruikt kan worden in andere JS-frameworks. Doordat we afscheid gaan nemen van de 'require' functionaliteit maar over gaan naar volledige ES-modules, zal de JS API nog eenvoudiger in gebruik worden en sneller. Versie 4 zorgt er ook voor dat je niet meer afhankelijk bent van events om te kijken of er iets verandert in de kaart, maar bijna elke property is 'watchable' zodat het eenvoudig reageren is op elke verandering die je maar wenst. Lees meer

4. Look at that view

De JS API maakt op meerdere plekken gebruik van views. Dan bedoelen we geen database views maar een volledige client side representatie van dat object. Zo is er een MapView, een SceneView en zijn er meerdere LayerViews. Zo kan de FeatureLayerView de features van de layer filteren of de rendering aanpassen zonder daarvoor opnieuw data van de server op te halen. En door de Map van de MapView te scheiden is het mogelijk om 1 Map te hebben met 2 Views, bijvoorbeeld een MapView en een SceneView waardoor het mogelijk wordt om dezelfde kaart met dezelfde lagen tegelijk in 2D en 3D te bekijken. Lees meer

5. Print als nooit tevoren

Afdrukken vanaf een digitale kaart betekent vaak compromissen maken omdat de kaart op het scherm een andere afmeting heeft dan die op papier. Hierdoor kan de schaal wijzigen en daardoor kunnen er meer of juist minder items op de kaart passen. Zo kunnen labels verdwijnen of zelfs lagen waarbij schaalafhankelijkheid is geconfigureerd wel of niet zichtbaar zijn. De MapView en SceneView hebben allebei een "takeScreenshot" functie. Hiermee maak je een screenshot van wat er precies op dat moment in de view zichtbaar is. Dit plaatje is vervolgens te gebruiken in een rapport of een print template. Ook zijn er enkele client side features die de printservice (nog) niet ondersteunen, zoals layer blending. Ook hier is de takeScreenshot functie een oplossing voor. Lees meer

6. Render zoals niemand het ooit heeft gezien

We noemden net al layer blending, dit is een functionaliteit waarbij meerdere lagen gebruikt worden om een nieuw uniek beeld te creëren. Ook kan er bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van VisualVariables, waarbij op basis van een attribuutwaarde verschillende eigenschappen van het symbool kunnen worden aangepast. Zo kan de grootte worden aangepast met de SizeVariable, maar ook de transparantie met de OpacityVariable. Hiermee kunnen kaarten nog dynamischer worden gemaakt. Ook heeft versie 4 ondersteuning voor de dictionary renderer, dit geeft een ongekende kracht met betrekking tot dynamiek in de symbologie van een kaart. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de hectometer bordjes die we op de afgelopen Esri GIS Conferentie & Tech hebben laten zien.

Bekijk de hectometerbordjes

De bovenstaande 6 punten zijn slechts een kleine greep uit het grote aantal voordelen die versie 4 van de ArcGIS JavaScript API biedt boven versie 3. En dan heb ik het nog niet eens gehad over 3D-visualisaties, toegang tot de CIM, de GroupLayer, de GeoJSON Layer, de mogelijkheid om de kaart te roteren en natuurlijk de Gamepad-navigatie. Al met al genoeg redenen om bij nieuwe projecten sowieso voor versie 4 te kiezen en ook voor de huidige versie 3 projecten te kijken of de switch naar versie 4 te maken is. Mocht je willen sparren over een upgrade van een project? Vraag het gerust, we denken graag mee: developers@esri.nl.

Zelf aan de slag?

Maarten van Hulzen

Esri Nederland

Deel dit artikel: