Extended Reality (XR) is de overkoepelende benaming voor de concepten Augmented Reality (AR), Mixed Reality (MR) en Virtual Reality (VR). Al jaren worden deze concepten in de GIS-wereld gebruikt om belevingen mee uit te vergroten. Het woord ‘Extended’ in Extended Reality impliceert een beleving die verder reikt dan de realiteit. Dat zien we inderdaad terug in de nieuwste ontwikkelingen. Nieuwsgierig naar de state-of-the-art van Extended Reality en welke rol het ArcGIS-platform kan bieden?

AR, MR en VR hebben met elkaar gemeen dat ze de wereld om ons heen verrijken met digitale data en informatie. Het onderscheid zit met name in de mate waarmee die informatie met de fysieke wereld wordt gemixt. Augmented Reality blijft het dichtst in de buurt van de fysieke wereld, terwijl je met Virtual Reality in een compleet virtuele wereld wordt ondergedompeld. Mixed Reality is in feite een samenspel tussen virtuele en fysieke objecten.

De wereld om ons heen, wat zien we nu?

Extended Reality-concepten kennen we van de bril op ons hoofd waar we een virtuele wereld mee instappen en onszelf teleporteren met behulp van speciale controllers. Een andere User Experience (UX) Design is de Tabletop, waar 3D-objecten op een virtuele ‘tafel’ zijn geplaatst en op die manier door meerdere toeschouwers tegelijkertijd bekeken kan worden. Als alternatief voor de controllers is ‘hand tracking’ nu sterk in ontwikkeling. Hand tracking is een intuïtieve techniek waarmee op interactieve wijze de data met de hand aangeraakt kan worden. Microsoft heeft recentelijk de Hololens 2 op de markt gebracht waarmee ‘imaginary constructs holograms’ worden gecreëerd, wat neerkomt op de visualisatie van driedimensionale objecten in de echte wereld (Mixed Reality Experience).

Wat heeft XR voor de GIS-wereld te bieden?

Extended Reality is een steeds vaker geziene methode om geografische data mee te visualiseren en communiceren. De beleving kan meer betekenis aan data geven voor degenen die de experience ondergaan: een uitkomst voor kritische belanghebbenden die graag geïnformeerd willen worden. Daarbij kan het helpen om weloverwogen keuzes te maken, omdat betere inzichten worden opgedaan. Eén van de redenen waarom er succesvoller wordt samengewerkt is de mogelijkheid om de beleving gezamenlijk te ondergaan. Hoewel het voor de hand liggend is om aan bovengrondse projecten te denken, zoals nieuwbouw- of renovatieplannen, leent XR zich ook goed voor ondergrondse data-visualisaties. Informatie over de samenstelling van de ondergrond (bijvoorbeeld uit de Basisregistratie Ondergrond) of verlegging van nieuwe kabels en leidingen zijn daar goede voorbeelden van.

Welke mogelijkheden biedt het ArcGIS-platform voor VR en AR?

  • Virtual Reality-apps Voor het creëren van VR-apps zijn twee kant-en-klare oplossingen beschikbaar: ArcGIS 360 VR en CityEngine VR Experience. Beide maken gebruik van ArcGIS CityEngine. ArcGIS 360 VR is een app waarmee GIS-data in verschillende scenario’s in VR bekeken kan worden. De app is beschikbaar voor de headsets Oculus Go en Samsung Gear VR. CityEngine VR Experience gaat een stap verder vanwege de koppeling met een game engine. CityEngine scenes kunnen in Unreal Engine worden ingeladen en bewerkt, dankzij een beschikbaar project template dat resulteert in een virtueel kantoor met plantafel waarop eigen GIS-data is gevisualiseerd. Meer informatie is beschikbaar voor ArcGIS 360 VR of CityEngine VR Experience.

CityEngine VR Experience template

VR Experience

  • Augmented Reality-apps In het ArcGIS-platform is een Software Development Kit (SDK) beschikbaar om een AR-experience mee te ontwikkelen. De ArcGIS Runtime SDK is geschikt voor zowel iOS- als Android-toestellen. Er zijn op dit moment drie AR-experiences die gegenereerd kunnen worden: tabletop, flyover en world-scale. Meer weten? Klik hier voor informatie. vGIS, partner van Esri, is gespecialiseerd in Augmented Reality-visualisaties van BIM, CAD en GIS-data. Verschillende klanten van Esri hebben reeds geslaagde projecten met deze technologie uitgevoerd. Ook een Nederlandse gemeente voert op dit moment een project uit met betrekking tot AR-visualisaties van de ondergrond.

AR-experiences gemaakt met de ArcGIS Runtime SDK

Nieuwste ontwikkeling: game engines & het ArcGIS-platform

Sinds kort kan in de populaire game engines Unreal Engine en Unity GIS-data geladen worden. De premium rendering technieken van game engines zijn geschikt om objecten realistisch en visueel aantrekkelijk(er) te maken, te animeren of speciale effecten mee te geven zoals licht en texturen. GIS-data krijgt op deze manier een 'visuele upgrade’. Door deze ontwikkeling kunnen ook games verrijkt worden met geografische data. Voor zowel GIS-professionals als game developers gaat er dus een nieuwe wereld open. Voor Unreal Engine en Unity is een plug-in beschikbaar (ArcGIS Maps SDK for Game Engines) waarmee een connectie naar ArcGIS Online toegang biedt tot verschillende GIS-datatypes zoals hoogtemodellen, integrated meshes, puntenwolken en 2D- of 3D- objecten. Het geografische coördinatensysteem van de GIS-data blijft behouden en wordt in de game opgenomen. Na de visuele upgrade van GIS-data kan vanuit de game engines een XR-experience gerealiseerd worden en uiteindelijk door een headset worden beleefd. ArcGIS Maps SDK for Game Engines is beschikbaar in bèta. Meld u hier aan om het uit te proberen.

Meer informatie

Heeft u vragen over hoe XR bij uw organisatie past neem dat contact op via contact@esri.nl.

Deel dit artikel: