Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is de verkeersregelaar van het Nederlandse luchtruim. Onder andere piloten en luchtverkeersleiders gebruiken de data die LVNL beschikbaar stelt om de veiligheid van het vliegverkeer te garanderen. “Misschien wel tachtig procent van de data die we gebruiken is locatiegebonden”, vertelt GIS-coördinator Kim Engels van LVNL. “Een overstap naar een GIS-platform lag dus voor de hand.”

Statische kaarten, in de vorm van een PDF of zelfs papieren kaart, worden veel gebruikt in de luchtvaart maar zijn arbeidsintensief om up-to-date te houden. “Het is daarom een hele verandering dat we afgelopen zomer een GIS-viewer lanceerden”, vertelt Kim. “Met de VFR-chart viewer van Nederland kunnen ‘visual flight-vliegers’ – denk aan sportvliegers, piloten die parachutisten droppen en zweefvliegers – hun vluchten voorbereiden en beter inzicht krijgen in het complexe Nederlandse luchtruim. Op de interactieve kaart zijn onder andere landschapskenmerken te zien. Dit kunnen mogelijke obstakels zijn voor de vliegers. Maar ook herkenningspunten.”

Meer mogelijkheden

Anders dan op de papieren kaart of de PDF-versie, is het bij de interactieve kaart mogelijk kaartlagen aan en uit te zetten, in en uit te zoomen en data toe te voegen. Kim: “Vooral dat laatste is erg belangrijk in deze viewer, want veranderingen volgen elkaar snel op. Denk aan de locatie van windturbines en hoogspanningsmasten maar ook veranderingen in het luchtruim zelf. Handig en van belang om die data actueel te hebben als je gaat vliegen. De papieren VFR-kaart en de PDF-versie daarvan, wordt één keer per jaar bijgewerkt, terwijl we in de luchtvaart eigenlijk cycli van 28 dagen kennen. Momenteel zijn we in FME Server aan het inregelen, dat we, bij wijze van spreken, met één druk op de knop, updates kunnen uitrollen, die daardoor elke maand zichtbaar worden op de VFR-chart viewer.”

ArcGIS-componenten

De VFR-chart viewer is gemaakt m.b.v. ArcGIS Pro, ArcGIS Enterprise en ArcGIS Web AppBuilder “Eigenlijk wilden we alleen ArcGIS Online gebruiken, vanwege de schaalbaarheid”, vertelt Kim. “Maar we moeten voldoen aan internationaal vastgestelde styling voor luchtvaartkaarten. We hebben daarom voor de bovenstaande combinatie gekozen. We zijn flexibel om nieuwe data en functionaliteiten toe te voegen. Daarvoor peilen we regelmatig bij de eindgebruikers waar de behoefte ligt.”

Data centraal opslaan

Naast het verder ontwikkelen van de VFR-chart viewer heeft LVNL meer plannen. “We hebben maar een klein GIS-team, dus zijn we een samenwerking gestart met advies- en ingenieursbureau Sweco, een Esri-partner”, vertelt Kim. “Samen met hen werken we aan onze roadmap met daarop een aantal producten die we willen realiseren. Zo ontwikkelen we een LVNL-portaal waarin de (GIS) producten samenkomen. Producten worden gemaakt op basis van een centraal ingerichte database.”

Snel en foutloos

“Veel van de producten die we nu uitgeven, zijn gemaakt met tekensoftware als CorelDRAW of AutoCAD. Stel dat de radiofrequentie van een luchtruim verandert, dan moet dat handmatig in alle bestanden aangepast worden. Met een centrale database is dat verleden tijd. Met minder werk kunnen we dus sneller actuele data leveren en daarmee onze producten sneller aanpassen. Overigens blijft veiligheid altijd voorop staan. Hoe geautomatiseerd onze processen straks ook zijn; het ‘vier-ogen-principe’ houden we uiteraard vast. We hebben vaste review- en updateprotocollen. Want als we iets uitgeven, moet het foutloos zijn.”

Cultuurverandering

Meegaan in de digitalisering is een positieve ontwikkeling, maar die heeft ook nogal wat impact. Kim: “Er werken zo’n 1.000 mensen bij LVNL, die allemaal op hun eigen manier met data omgaan. Nu we daar een centrale lijn in aanbrengen, moeten veel collega’s op een andere manier gaan werken. Het is belangrijk dat iedereen daar wel voor openstaat. Het moet vertrouwd worden om de data centraal onder te brengen. Door veel te communiceren en het belang te blijven herhalen, groeit dit vertrouwen. En het helpt zeker ook dat we nu een GIS-viewer concreet hebben uitgewerkt!”

Meer informatie

Meer weten over de VFR-chart viewer? Neem contact op met contact@esri.nl.

Tekstschrijvers.nl

Petra Fotografie

Deel dit artikel: