Veilig, voldoende en schoon. Dat is de leus van de Nederlandse waterschappen: ze zuiveren het water, houden de watervoorziening op peil en zorgen ervoor dat het land droog blijft. Wetterskip Fryslân zet sinds kort Geospatial Artificial Intelligence (GeoAI) in bij de werkprocessen rondom de illegale dempingen en de najaarsschouw. GeoAI maakt het mogelijk het werkproces te versnellen en betere keuzes te maken.

Marcel Adema, data-scientist bij Wetterskip Fryslân, legt uit dat data steeds belangrijker worden voor de waterschappen: “Dat besef kwam in de warme zomer van 2018, toen er droogtescheuren ontstonden in een aantal regionale keringen. Friesland telt 3.200 kilometer aan regionale keringen. Het zou een enorme klus worden om ze allemaal op de traditionele manier te inspecteren door op de kering te gaan lopen.” Met behulp van geo-informatie kon het waterschap bepalen welke keringen per se geïnspecteerd moesten worden. “Uiteindelijk hoefden we maar vijftig kilometer droogtegevoelige keringen te inspecteren.” Deze herinrichting van het inspectieproces vormde een kantelpunt in de manier waarop het waterschap over data denkt. Geografische data helpen Wetterskip Fryslân ook bij andere activiteiten. “Jaarlijks inspecteren we een vijfde van ons beheergebied op illegale dempingen door handmatig twee luchtfoto’s met elkaar te vergelijken op veranderingen in de waterlopen. De veranderingen die we aantreffen toetsen we aan de vergunningsaanvragen. Zo komen we bij de illegale dempingen terecht. Daar zijn we zo’n 300 uur per jaar aan kwijt. GeoAI analyseert de lucht- en satellietfoto’s voor ons, waardoor we elk jaar het gehele gebied kunnen inspecteren.” Werken met het algoritme levert volgens Adema niet alleen tijdwinst op. “In het geval van een illegale demping kunnen we ook eerder en beter het gesprek aangaan met de betrokkenen.”

Eenvoudiger en efficiënter

Wetterskip Fryslân optimaliseert de werkprocessen door slim met data om te gaan. “GIS heeft als doel ruimtelijk inzicht te geven in de informatievoorziening”, vertelt Adema. “Op basis daarvan voeren we analyses uit. Met GeoAI kunnen wij dat werk sneller doen.” De aard van het werk leent zich uitstekend voor artificial intelligence (AI). “Moderne computers zijn veel beter in beeldherkenning dan mensen. Ze nemen feilloos de verschillen waar tussen meerdere beelden.” Volgens Adema staat Wetterskip Fryslân pas aan het begin van een ingrijpend veranderingsproces. “GeoAI kan ons een stap verder helpen. Het stelt ons in staat een beter geo-informatiesysteem op te bouwen en dat makkelijker te beheren. Door gebruik te maken van algoritmes kunnen we de waarheid van buiten eenvoudiger en sneller naar binnen halen. Het gaat niet zo lang meer duren voordat wij de geografische informatie van bijvoorbeeld drones een-op-een een gaan gebruiken in ons werkproces.”

Een krachtige combinatie

GeoAI bevindt zich in de onderzoeksfase, maar maakt de verwachtingen nu al ruimschoots waar. Adema: “Er zijn nog wel verbeterpunten, maar over het algemeen blijken we prima in staat een algoritme te ontwikkelen, te trainen en taken te laten uitvoeren. Als we nog twee of drie terugkoppelmomenten hebben met de mensen in het veld, dan denk ik dat we een goede oplossing hebben staan.” GIS, remote sensing en artificial intelligence vormen een krachtige combinatie, vindt Adema. “Maar we moeten ook nog veel leren voordat we alle mogelijkheden van de technologie kunnen benutten.” Andere organisaties die met GeoAI willen werken, moeten daar in zijn ogen niet te lang mee wachten. “Mijn gouden tip voor die organisaties? Begin. Door ermee te werken leer je het meest. En probeer ook van elkaar te leren.”

Meer informatie

Wilt u meer weten over Geospatial Artificial Intelligence? Neem contact op met Esri: contact@esri.nl

Tekstschrijvers.nl

Petra Fotografie

Deel dit artikel: