Gemoedsrust omdat uw ArcGIS-omgeving draait als een zonnetje. En dat zonder omkijken naar het beheer. Met Managed Services wordt het portaalbeheer van klanten door Esri Nederland uit handen genomen. Sinds 1 september laat Evert Verveer in zijn nieuwe rol als verantwoordelijke voor Managed Services organisaties kennismaken met de kracht van ontzorging. Wij zijn benieuwd hoe dat in zijn werk gaat en welke waarde het voor organisaties oplevert.

Evert, sinds 1 september ben jij verantwoordelijk voor Managed Services, waarom is dit een belangrijk onderwerp?

“Hiervoor was ik business manager opleidingen en sprak ik veel verschillende organisaties over kennismanagement. Ik zag dat het voor veel organisaties lastig is om de juiste kennis op het juiste moment beschikbaar te hebben. Opleidingen kunnen hier natuurlijk in voorzien maar ik zag ook een andere behoefte. Niet elke organisatie kan of wil alle kennis in huis opbouwen. Dit komt omdat organisaties zich liever focussen op hun eigen domein en GIS steeds vaker een belangrijk onderdeel is van kernprocessen. Door bepaalde onderdelen uit te besteden hebben ze meer aandacht en focus voor de dingen waarvoor ze als organisatie aan de lat staan. En ze weten dat ze wel altijd werken met de meest up-to-date technologie. De gemoedsrust die dat organisaties oplevert, dat is waarvoor wij Managed Services hebben ontwikkeld.”

Managed Services kan in verschillende vormen en maten, wat zijn de mogelijkheden?

“Managed Services is een ontzorging op de achterkant van het platform voor gebruikers die hier minder intensief mee werken. De techniek draait als een zonnetje zodat de organisatie het goed kan gebruiken. Bovendien werken we hard aan het voorkomen van problemen. ArcGIS Online is de bekendste SaaS-oplossing en met Managed Services is er nu een variant die de kracht van ArcGIS Enterprise combineert met het gemak van ontzorging. Wij managen de omgeving van de klant, dit kan in de cloud of lokaal op de eigen infrastructuur. Daarbovenop kunnen we ook portaalbeheer doen, user- of group-management en specifieke services draaiende houden. Zo ontzorgen we dus op meerdere onderdelen.”

Waarom kiezen organisaties voor Managed Services?

“De belangrijkste reden is om meer tijd en aandacht te hebben voor de doelen en missie van de organisatie zelf. Ik sprak een GIS-specialist die heel graag de organisatie in wil gaan om GIS en de waarde van geografie uit te breiden maar die veel te veel tijd kwijt was aan de boel draaiende houden. Met Managed Services zorgen wij met onze specialisten ervoor dat het altijd werkt. En doordat direct nieuwe updates en security patches worden geïnstalleerd en de gebruiker eenvoudig kan bijschalen/afschalen is het ook sneller schakelen met de business. Alle energie die in GIS wordt gestoken richt zich op de meerwaarde in de organisatie. Door onze periodieke rapportages houden we organisaties op de hoogte van de status van de omgeving, evalueren we de omgeving en geven we proactief advies.” “Maar vaak is ook het voorkomen van kosten en (imago)schade een belangrijke reden. Als GIS onderdeel is van primaire processen kan het enorm in de kosten lopen als het systeem eruit ligt. Wij monitoren de omgevingen die we beheren actief en zijn erg trots dat de omgevingen die wij nu beheren een uptime hebben van 99,9 procent.”

Wie zijn die Esri-specialisten?

“Het Managed Services-team is een groot team van tien mannen en vrouwen. Bij elkaar opgeteld hebben ze meer dan een eeuw ervaring. Iedereen heeft een officiëel Esri-certificaat en doordat zij bij zoveel organisaties over de vloer komen hebben ze naast veel ervaring ook enorm veel kennis over de verschillende organisaties en systemen. Het mooie aan de samenwerking in zo’n ervaren team is dat iedereen van elkaar leert en we niet opnieuw het wiel hoeven uit te vinden. Als een technisch beheerder in zijn eentje een GIS-omgeving draaiende houdt bij een organisatie en iets vreemds tegenkomt, duurt het vaak even voordat hij de oorzaak heeft achterhaald, laat staan opgelost. In de Managed Services-overleggen gebeurt het regelmatig dat als iemand een vraag heeft over een omgeving er iemand anders iets soortgelijks heeft meegemaakt bij een andere organisatie.”

Wat zijn belangrijke onderwerpen om over na te denken bij de overweging om de GIS-omgeving gedeeltelijk te laten ontzorgen?

“De manier waarop een GIS-omgeving wordt beheerd, door de organisatie zelf danwel ontzorgd, hangt af van een aantal verschillende dingen. Wanneer een organisatie het gesprek aangaat over ontzorging, helpt het als er al over de volgende zaken is nagedacht: Welke capaciteit, kennis en kunde wil je zelf in investeren, ontwikkelen en bijhouden om het systeem te beheren? In welke processen zit GIS allemaal verweven, wat zijn de what-if-scenario’s? Managed Services is meer dan alleen het GIS draaiende houden, we willen ervoor zorgen dat de processen die erop steunen blijven draaien.”

Wat is het grootste misverstand rondom Managed Services dat je tegenkomt bij organisaties?

“Veel organisaties kennen ons als een partij die problemen oplost. Onze system engineers komen dan vaak over de vloer. Maar in Managed Services steken we juist heel veel werk in het voorkomen van problemen. Van security patches installeren en controles uitvoeren, tot kennisopbouw en actieve monitoring. We stoppen ontzettend veel tijd en energie in het voorkomen van problemen om ervoor te zorgen dat het GIS blijft draaien. Dit is voor veel organisaties een nieuw perspectief op Esri Nederland. In plaats van dat we langskomen als iets niet werkt, merkt niemand het als het goed is dat we heel hard werken om ervoor te zorgen dat alles werkt zoals het hoort.”

Meer informatie

Meer weten? Neem contact op met Evert Verveer of neem een kijkje op de website .

Jorien Posthouwer

AdobeStock en Esri

Deel dit artikel: