De COVID-19 pandemie dwingt organisaties wereldwijd om hun activiteiten op een andere manier in te richten. De plotse, noodzakelijke verandering in consumentengedrag zorgt voor veel onzekerheden in verschillende sectoren, maar de oplossing is vliegensvlug gekomen. In 2020 zijn er unieke patronen ontstaan die gebruikt worden door ondernemingen om hun processen te stabiliseren en de basis te leggen voor een duurzaam herstel. Deze patronen kennen vaak hun oorsprong in Location Intelligence.

Wat is Location Intelligence?

Location Intelligence is het visualiseren, beheren en analyseren van geografische data om strategisch inzicht te krijgen en zo complexe uitdagingen op te lossen. Organisaties die Location Intelligence opbouwen begrijpen waarom iets gebeurt op een specifieke locatie. Voor meer dan de helft van de commerciële organisaties maakt Location Intelligence al deel uit van hun digitale transformatie.

Crisisplanning en Location Intelligence gaan hand in hand

De sterkst presterende organisaties hebben altijd al een plan gehad om met onverwachte situaties om te gaan. De fundamenten van zo’n plan blijven van toepassing, zelfs als de impact van een crisis veel groter is dan eerst werd ingeschat. Met andere woorden: ook nu maken veel organisaties gebruik van bestaande crisisplannen. Het grote verschil is dat de impact van deze crisis globaal is. Dit zorgt ervoor dat zowel commerciële organisaties, overheden als non-profits gebruik maken van dezelfde tools en data om beslissingen te nemen. Hun proces ziet er ongeveer als volgt uit:

  • Analyse en stabilisatie van bedrijfsprocessen: Waar is de impact op de organisatie? Hoe groot is die impact? Wat zijn de meest nauwkeurige gegevens over die impact en hoe kan ik hiermee processen stabiliseren?
  • Optimaliseren van middelen: Waar kan ik nog activiteiten uitvoeren en met welke capaciteit? Hoe kan ik middelen opnieuw verdelen om de continuïteit te garanderen?
  • Bouwen en implementeren van een herstelplan: Waar kan ik locaties opnieuw gaan openen? Welke locaties open ik eerst?

Analyseren en stabiliseren

De hoogste prioriteit van organisaties is de veiligheid en gezondheid van hun medewerkers garanderen. Waar werken ze? Hebben ze de juiste middelen om veilig te werken? Zijn ze in staat om klanten te bedienen en hun werk uit te voeren conform gezondheidsmaatregelen? Een bijkomende prioriteit is het overzicht bewaren over de status van verzorgingsgebieden en fysieke locaties. Bij deze huidige crisis veranderen omstandigheden razendsnel én vaak op regionaal niveau. Een bijna realtime inzicht is noodzakelijk om mensen en middelen veilig en efficiënt in te kunnen zetten en zo de voortzetting van activiteiten te verzekeren.

De juiste data is dus van uitzonderlijk belang bij het managen van een crisis op deze schaal. Datasets die door Esri worden voorzien, blijven continu geüpdatet en kunnen inzicht geven in de impact van deze crisis op verschillende detailniveaus. Door nauwkeurige en up-to-date informatie te combineren met bedrijfsgegevens, krijgen organisaties een beter overzicht van de huidige situatie.

Beter inzetten van middelen

Voor veel organisaties blijft het werk gewoon doorlopen, maar in een andere vorm. Aankoopgedrag, bijvoorbeeld, verandert sterk, want een groot deel van de consumenten wil op een andere manier goederen en diensten aanschaffen. Bezoeken aan de supermarkten verminderen, terwijl de gemiddelde aankoophoeveelheid sterk stijgt en thuisbezorging in de lift zit. Ook productvoorkeur verandert. Naast de stijging in conserven en schoonmaakmiddelen, merken retailers een drastische toename in kantoorspullen, kinderspeelgoed, video games, DIY en fitnessbenodigdheden. Dit betekent onder andere dat plannen die gemaakt werden voor 2020 simpelweg de prullenbak in kunnen. Meer dan ooit is er een nood aan Location Intelligence om te begrijpen waar consumenten kopen en wat hun voorkeuren zijn. Dankzij het gebruik van location analytics met, bijvoorbeeld, ArcGIS Insights kunnen planners sales data, winkelstatus en lokale maatregelen snel in kaart brengen om te zien waar er meer voorraad nodig is. Organisaties kunnen kaarten en infographics maken om te delen met hun leveranciers en winkelmanagers en op die manier producttekorten en onderbrekingen in dienstverlening voorkomen.

Plannen maken voor een duurzaam herstel

Veel organisaties hebben te maken met onzekerheid. Hoe lang duurt dit nog? Wanneer kunnen we weer open op volle capaciteit? De crisis evolueert en gezondheidsmaatregelen evolueren mee. Hoe plannen we voor deze onzekerheid? Organisaties ontwikkelen nu plannen die zich eenvoudig aanpassen aan een nieuwe situatie. Vele bedrijfsleiders beseffen de noodzaak van een flexibele bedrijfsvoering. De focus ligt op het begrijpen van aankoopgedrag en hoe dit gedrag beïnvloedt wordt door lokale maatregelen. Dankzij verschillende consumentenonderzoeken kunnen organisaties patronen herkennen in het gedrag van hun klanten en daar proactief op inspelen. Al deze data worden samen gebracht in een Location Intelligence platform. Hierin wordt gebruik gemaakt van krachtige analyse-tools om realtime inzicht te krijgen in de consument en de invloed van de crisis op hun gedrag. Met name in de retailsector worden voorraadplannen en inzet van mensen bijna dagelijks aangepast op een lokaal niveau.

Dit is niet de eerste crisis

Toegegeven, organisaties maken een sterke verandering door in deze crisis. Maar een crisis is niet nieuw. En top organisaties zijn veerkrachtig. De impact van deze crisis hebben ze niet voorzien, maar de fundamenten van hun crisisplannen zorgen ervoor dat ze er met zo min mogelijk kleerscheuren vanaf komen. Nauwkeurige data en Location Intelligence technologie helpen organisaties om snel te begrijpen wat de impact van deze crisis is en welke aanpassingen er nodig zijn om veiligheid en continuïteit te garanderen. Dit is technologie die bij vorige grote crisissen niet beschikbaar was. Lokaal inzicht wordt cruciaal en herstel zal per markt, per regio, per gemeente op een andere tempo plaatsvinden. Location Intelligence informeert en ondersteunt organisaties bij hun herstelaanpak om zo snel mogelijk terug te keren naar een normale bedrijfsvoering.

Meer informatie

Meer weten over Location Intelligence? Ga naar deze pagina.

Deel dit artikel: