Frans Keijzer

Aan de hand van gekozen variabelen wordt vervolgens een analyse uitgevoerd, die berekent welke locatie op basis van deze variabelen en de gekozen weging van deze variabelen, de beste is. De gebruiker is vrij om zelf de meest relevante variabelen voor de organisatie toe te voegen voor een geschiktheidsanalyse. Daarnaast is het mogelijk om andere factoren aan de analyse toe te voegen, zoals afstand tot concurrenten, en het is mogelijk om interactief een gewicht toe te kennen aan de meest belangrijke factoren.

ArcGIS Business Analyst Web biedt de mogelijkheid om middels een paar klikken een reistijdgebied (rij- of wandeltijd) te genereren waarmee een verzorgingsgebied gedefinieerd wordt voor een bestaande of toekomstige vestiging. Bovendien kunnen deze gebieden verrijkt worden met eigen gegevens, én demografische en consumentengegevens uit ArcGIS. Deze variabelen lopen uiteen van aantal huishoudens, gezinssamenstelling, koop-/huurwoning, interesses en koopintentie tot aan mediaconsumptie, bestedingen en koopgedrag.

De beste locatie

Een voorbeeld van een geschiktheidsanalyse in ArcGIS Business Analyst Web, waarbij drie potentiële locaties zijn gedefinieerd in de omgeving van Amsterdam. De doelgroep van deze retailer is in een eerder stadium bepaald door middel van het analyseren van de












salesdata. Als men van een succesvol filiaal weet wáár veel wordt verkocht, kan op basis van de data in ArcGIS de doelgroep achterhaald worden.

Uit de analyse is gebleken dat de doelgroep bestaat uit hoogopgeleide mensen tussen de 25-40 jaar met een relatief hoog inkomen. Deze retailer profiteert bovendien van de aanwezigheid van concurrenten. Met dit gegeven zijn enkele variabelen toegevoegd, in het venster links zijn deze voorzien van een weging, waarbij hoogopgeleid als belangrijkste factor wordt gezien.

Vervolgens wordt berekend welke van de drie locaties het meest geschikt is. In Amsterdam-West (rood) is de doelgroep het meest vertegenwoordigd en zijn ook veel concurrenten aanwezig, en dus heeft deze locatie de hoogste potentie. De resultaten kunnen eenvoudig gedeeld worden via een ArcGIS StoryMap, of met meer traditionele formaten zoals een spreadsheet of pdf.

Resultaten weergegeven in infographics

Esri Nederland

Meer informatie

Wilt u meer weten of een keer zelf aan de slag? Het is mogelijk om een trial aan te vragen via de website van ArcGIS.
Tevens zijn er online tutorials te vinden op learn.arcgis.com. Wilt u in gesprek over de mogelijkheden
van ArcGIS Business Analyst Web, neem dan contact op.

Niet langer op basis van uw gevoel de locatie bepalen
van uw nieuwe vestiging
Verzorgingsgebieden bepalen

Tot slot, sinds de ArcGIS Online update van december 2021 is het mogelijk om reistijdgebieden te genereren op basis van een hoeveelheid van een bepaalde demografische waarde. Hierbij wordt berekend binnen hoeveel minuten rijden zich bijvoorbeeld 10.000, 50.000 en 100.000 huishoudens of inwoners bevinden. Stel, u bent een marktplanner die bezig is met een marktanalyse voor een lokale retailer die een nieuwe winkel wil openen waarbij tevens stevig wordt ingezet op bezorging. U weet dat de ideale locatie van een nieuwe winkel minimaal 50.000 mensen moet kunnen voorzien binnen vijf minuten rijden. Voor twee potentiële locaties is door ArcGIS Business Analyst Web een gebied gegenereerd, waarbij de locatie in Amsterdam-West (Kinkerstraat) zelfs binnen 3,5 minuut rijden 50.000 mensen kan voorzien, terwijl dat voor de locatie in Badhoevedorp zeven minuten is.

De vraag naar oplossingen voor locatievraagstukken bij commerciële organisaties neemt toe. Een van de meest essentiële vraagstukken is het vinden van de juiste locatie voor een nieuwe winkel. Locatie is sterk gebonden aan omzet. Een verkeerde keuze kan leiden tot een beperkte of soms zelfs negatieve return on investment. Investeren in een tool om zorgvuldig de juiste locatie te bepalen én te vinden loont dus de moeite.

ArcGIS Business Analyst Web is dé tool binnen ArcGIS waarmee dergelijke locatiekeuzes ondersteund worden met behulp van snelle maar krachtige locatie analyses. De tool biedt verschillende functies om de beste locatie te vinden voor een nieuwe winkel. Bovendien combineert ArcGIS Business Analyst Web demografische- en psychografische data met geografische analyses voor nauwkeurige alles-in-één rapporten en dynamische presentaties. Demografische gegevens zeggen bijvoorbeeld iets over de leeftijd of geslacht van een persoon, maar psychografische gegevens vertellen iets over gedrag van een persoon, activiteiten en interesses, maatschappelijke klasse etc. 

boodschappen haalt, of zelfs naar welke radiozender het meest geluisterd wordt. De data kan worden vergeleken met andere (bijvoorbeeld landelijke) gemiddelden waardoor patronen ontdekt kunnen worden, zoals een boven- of beneden gemiddelde aanwezigheid van de doelgroep.



Esri Nederland levert enkele standaard templates voor infographics, maar het is soms sterker om zelf een infographic te bouwen met een eigen template op basis van eigen data of relevante variabelen uit ArcGIS. Hierbij kunnen de infographics in de huisstijl van de organisatie worden vormgegeven, zodat deze bedrijfsbreed kunnen worden gebruikt. Stel, iemand van de afdeling vastgoed wil snel demografische en geografische inzichten voor een potentiële nieuwe locatie, dan zijn infographics sterk aan te bevelen.

Naast de geschiktheidsanalyse zijn infographics ook een krachtige functie van Business Analyst Web. Infographics zijn interactieve en visuele alles-in-één overzichten die de eindgebruiker direct inzicht geven in een gebied of een locatie, bijvoorbeeld het verzorgingsgebied van een bestaande of nieuwe vestiging.

Infographics tonen op een grafische wijze demografische en/of psychografische data waarmee bijvoorbeeld te zien is hoeveel mensen er binnen het gebied wonen, hoeveel er gespendeerd wordt aan boodschappen, bij welke supermarkt men primair de

Direct inzichten

Locatie-analyse van twee verzorgingsgebieden in Rotterdam

Voorbeeld: Geschiktheidsanalyse nieuwe vestiging

Geschiktheidsanalyse voor 3 potentiële locaties in Amsterdam

Gebieden op 3,5 en 7 minuut reisafstand van twee locaties in Badhoevedorp en Amsterdam

Frans Keijzer

Naast de geschiktheidsanalyse zijn infographics ook een krachtige functie van Business Analyst Web. Infographics zijn interactieve en visuele alles-in-één overzichten die de eindgebruiker direct inzicht geven in een gebied of een locatie, bijvoorbeeld het verzorgingsgebied van een bestaande of nieuwe vestiging.

Infographics tonen op een grafische wijze demografische en/of psychografische data waarmee bijvoorbeeld te zien is hoeveel mensen er binnen het gebied wonen, hoeveel er gespendeerd wordt aan boodschappen, bij welke supermarkt men primair de boodschappen haalt, of zelfs naar welke radiozender het meest geluisterd wordt. De data kan worden vergeleken met andere (bijvoorbeeld landelijke) gemiddelden waardoor patronen ontdekt kunnen worden, zoals een boven- of beneden gemiddelde aanwezigheid van de doelgroep.

Esri Nederland levert enkele standaard templates voor infographics, maar het is soms sterker om zelf een infographic te bouwen met een eigen template op basis van eigen data of relevante variabelen uit ArcGIS. Hierbij kunnen de infographics in de huisstijl van de organisatie worden vormgegeven, zodat deze bedrijfsbreed kunnen worden gebruikt. Stel, iemand van de afdeling vastgoed wil snel demografische en geografische inzichten voor een potentiële nieuwe locatie, dan zijn infographics sterk aan te bevelen.

Direct inzichten
Niet langer op basis van uw gevoel de locatie bepalen
van uw nieuwe vestiging

De vraag naar oplossingen voor locatievraagstukken bij commerciële organisaties neemt toe. Een van de meest essentiële vraagstukken is het vinden van de juiste locatie voor een nieuwe winkel. Locatie is sterk gebonden aan omzet. Een verkeerde keuze kan leiden tot een beperkte of soms zelfs negatieve return on investment. Investeren in een tool om zorgvuldig de juiste locatie te bepalen én te vinden loont dus de moeite.

ArcGIS Business Analyst Web is dé tool binnen ArcGIS waarmee dergelijke locatiekeuzes ondersteund worden met behulp van snelle maar krachtige locatie analyses. De tool biedt verschillende functies om de beste locatie te vinden voor een nieuwe winkel. Bovendien combineert ArcGIS Business Analyst Web demografische- en psychografische data met geografische analyses voor nauwkeurige alles-in-één rapporten en dynamische presentaties. Demografische gegevens zeggen bijvoorbeeld iets over de leeftijd of geslacht van een persoon, maar psychografische gegevens vertellen iets over gedrag van een persoon, activiteiten en interesses, maatschappelijke klasse etc.

Aan de hand van gekozen variabelen wordt vervolgens een analyse uitgevoerd, die berekent welke locatie op basis van deze variabelen en de gekozen weging van deze variabelen, de beste is. De gebruiker is vrij om zelf de meest relevante variabelen voor de organisatie toe te voegen voor een geschiktheidsanalyse. Daarnaast is het mogelijk om andere factoren aan de analyse toe te voegen, zoals afstand tot concurrenten, en het is mogelijk om interactief een gewicht toe te kennen aan de meest belangrijke factoren.

ArcGIS Business Analyst Web biedt de mogelijkheid om middels een paar klikken een reistijdgebied (rij- of wandeltijd) te genereren waarmee een verzorgingsgebied gedefinieerd wordt voor een bestaande of toekomstige vestiging. Bovendien kunnen deze gebieden verrijkt worden met eigen gegevens, én demografische en consumentengegevens uit ArcGIS. Deze variabelen lopen uiteen van aantal huishoudens, gezinssamenstelling, koop-/huurwoning, interesses en koopintentie tot aan mediaconsumptie, bestedingen en koopgedrag.

De beste locatie

Locatie-analyse van twee verzorgingsgebieden in Rotterdam

Voorbeeld:
Geschiktheidsanalyse nieuwe vestiging

Een voorbeeld van een geschiktheidsanalyse in ArcGIS Business Analyst Web, waarbij drie potentiële locaties zijn gedefinieerd in de omgeving van Amsterdam. De doelgroep van deze retailer is in een eerder stadium bepaald door middel van het analyseren van de salesdata. Als men van een succesvol filiaal weet wáár veel wordt verkocht, kan op basis van de data in ArcGIS de doelgroep achterhaald worden.

Uit de analyse is gebleken dat de doelgroep bestaat uit hoogopgeleide mensen tussen de 25-40 jaar met een relatief hoog inkomen. Deze retailer profiteert bovendien van de aanwezigheid van concurrenten. Met dit gegeven zijn enkele variabelen toegevoegd, in het venster links zijn deze voorzien van een weging, waarbij hoogopgeleid als belangrijkste factor wordt gezien.

Vervolgens wordt berekend welke van de drie locaties het meest geschikt is. In Amsterdam-West (rood) is de doelgroep het meest vertegenwoordigd en zijn ook veel concurrenten aanwezig, en dus heeft deze locatie de hoogste potentie. De resultaten kunnen eenvoudig gedeeld worden via een ArcGIS StoryMap, of met meer traditionele formaten zoals een spreadsheet of pdf.

Resultaten weergegeven in infographics

Geschiktheidsanalyse voor 3 potentiële locaties in Amsterdam

Esri Nederland

Gebieden op 3,5 en 7 minuut reisafstand van twee locaties in Badhoevedorp en Amsterdam

Tot slot, sinds de ArcGIS Online update van december 2021 is het mogelijk om reistijdgebieden te genereren op basis van een hoeveelheid van een bepaalde demografische waarde. Hierbij wordt berekend binnen hoeveel minuten rijden zich bijvoorbeeld 10.000, 50.000 en 100.000 huishoudens of inwoners bevinden. Stel, u bent een marktplanner die bezig is met een marktanalyse voor een lokale retailer die een nieuwe winkel wil openen waarbij tevens stevig wordt ingezet op bezorging. U weet dat de ideale locatie van een nieuwe winkel minimaal 50.000 mensen moet kunnen voorzien binnen vijf minuten rijden. Voor twee potentiële locaties is door ArcGIS Business Analyst Web een gebied gegenereerd, waarbij de locatie in Amsterdam-West (Kinkerstraat) zelfs binnen 3,5 minuut rijden 50.000 mensen kan voorzien, terwijl dat voor de locatie in Badhoevedorp zeven minuten is.

Verzorgingsgebieden bepalen

Meer informatie

Wilt u meer weten of een keer zelf aan de slag? Het is mogelijk om een trial aan te vragen via de website van ArcGIS.
Tevens zijn er online tutorials te vinden op learn.arcgis.com. Wilt u in gesprek over de mogelijkheden
van ArcGIS Business Analyst Web, neem dan contact op.