"

"

Het gebruiksgemak staat bovenaan. Het portaal dient de gebruiker te ondersteunen in efficiënt werken

Stéphane Pulles, Royal HaskoningDHV

Stéphane Pulles

Giel van Zeeland

Meldingenoverzicht

Nooit meer een editie van

het Esri Magazine missen?

Tekst: Tekstschrijvers.nl. Beeld: Esri Nederland, Vebego Groen

Een gezonde, groene leefomgeving creëren waarin iedereen meedoet. Dat is de missie van Vebego Groen. Ruim 1.100 medewerkers zetten zich hier dagelijks voor in, met de aanleg en onderhoud van en advies over groen in de buitenruimte. “De focus van onze opdrachtgevers verschuift steeds meer naar biodiversiteit, ecologie en klimaat. Maar ook arbeidsparticipatie wordt belangrijker. Dat vraagt om meer inzicht in onze resultaten en efficiëntere werkprocessen”, vertelt Giel van Zeeland, Adviseur (Geo)Data bij Vebego Groen. “Dat was voor ons één van de aanleidingen om een eigen GIS-portaal te ontwikkelen.”

“Naast de groenste en de leukste, willen wij ook de slimste groenaannemer worden. Dat is voor ons een belangrijke pijler,” vertelt Van Zeeland. “We wilden in eigen regie, maar met een gespecialiseerde partner, een geautomatiseerde oplossing ontwikkelen. Daarvoor hebben we de specialisten van Royal HaskoningDHV gevraagd om te komen tot een eigen GIS-portaal. Belangrijk daarbij waren vier speerpunten: werkprocessen moeten digitaal onderhouden worden, we willen een schaalbaar portaal, het moet betrouwbaar en vooral gebruiksvriendelijk zijn, en we wilden een vernieuwend en innoverende oplossing.” 

Afstemmen
Blijven innoveren

Inmiddels werkt Vebego Groen al bijna anderhalf jaar met GrrroenInzicht. “We zijn heel tevreden, maar we blijven doorontwikkelen”, vertelt Van Zeeland. “Met Esri doen we een pilot waarbij we met FleetsOnline het proces voor grasmaaien automatiseren. Sensoren in onze maaimachines registreren GPS-punten. Is een veld gemaaid, dan wordt dat zichtbaar op de kaart in het systeem. Na verloop van tijd geeft het systeem een signaal dat het tijd is om opnieuw te maaien.” Een andere ontwikkeling is een test met geautomatiseerde berichten via Power Automate voor regio’s waar niet dagelijks meldingen binnen komen. “En we onderzoeken hoe we met related records terugkerende werkzaamheden kunnen automatiseren. Nu moet een teamleider die nog handmatig klaarzetten.”

Optimaliseren van werkprocessen

Tot slot is efficiënt applicatiegebruik van groot belang. Pulles: “Doel is het optimaliseren van de werkprocessen van de buitendienst. Automatisering, schaalbaarheid, het borgen van beheersbaarheid en data-integriteit zijn daarvoor cruciaal. We maken gebruik van de ArcGIS Pro Python toolbox om uit zowel nieuwe gegevens als uit bestaande Feature Service data automatisch data klaar te zetten bij de werkvoorbereiding.” Ook wordt gebruikgemaakt van ArcGIS Online Notebooks, legt Pulles uit: “Met de beschikbare functionaliteiten kunnen met templates op uniforme wijze gemakkelijk nieuwe projecten worden aangemaakt.”

Dit alles komt samen in het proces Meldingen. “Het paradepaardje binnen ons portaal,” aldus Van Zeeland. “Een teamleider ziet op de Webmap alle burgermeldingen in een gebied, inclusief de status en detailinformatie. Dat zijn bijvoorbeeld meldingen over zwerfvuil of losliggende stoeptegels. Vandaaruit krijgen specifieke ploegen meldingen toegewezen. De uitvoerende ploeg ziet enkel relevante taken en informatie in de app. Zij kunnen na het afronden van een taak deze afvinken in het systeem, waarna de teamleider een laatste check doet in Experience Builder. Is de taak volledig afgerond, dan krijgt de persoon die de melding maakte automatisch een bericht namens de gemeente.”

GrrroenInzicht

Gedurende het proces moest regelmatig de afweging gemaakt worden tussen gebruikersgemak en beheerdersgemak. Stéphane Pulles legt uit dat het meenemen van eindgebruikers in de ontwikkeling en beredenering, geleid heeft tot functionaliteiten en een gebruikersinterface die goed aansluiten op de praktijk. “En we hebben alles uitgebreid getest in een testomgeving om er zeker van te zijn dat alles naar behoren zou functioneren alvorens het in de gehele organisatie te implementeren.”

Overzicht meldingen

Tot slot deelt Van Zeeland een belangrijke les. “Je moet continu nieuwsgierig blijven. De techniek ontwikkelt zich ook continu, dus dingen die twee jaar geleden technisch nog niet mogelijk waren, kunnen nu wel. Het was voor ons dus een vereiste dat het systeem Vebego Groen ook in de toekomst ondersteunt in onze professionalisering en kan meegroeien met onze ambities.”

Het resultaat is het GrrroenInzicht dataplatform met bijbehorend klantportaal. Stéphane Pulles, geo-ICT consultant en analist bij Royal HaskoningDHV is enthousiast over de samenwerking en het resultaat: “GrrroenInzicht is ontwikkeld met de brede inzet van ArcGIS Online applicaties, uitgaande van vier basisprincipes. Allereerst het gebruiksgemak. Dat staat bovenaan. Het portaal dient de gebruiker te ondersteunen in efficiënt werken.”

Klaarzetten werkzaamheden

Status projecten

Status projecten

Status projecten

Dat beaamt Van Zeeland: “Klopt, het is belangrijk dat iedereen met de omgeving kan werken, ook mensen die minder technisch vaardig zijn. Daarom is veel aandacht besteed aan herkenbaarheid, overzichtelijkheid en uitleg.”

Het tweede basisprincipe focust op een gestandaardiseerd werkproces. Stéphane: “Elk werkproces heeft één bron Feature Service en één leidend dataschema. Daarnaast zijn verschillende rollen gedefinieerd, elk met een eigen workflow en privileges. Via View Layers zien medewerkers enkel voor hen relevante taken en informatie.” Het systeem maakt gebruik van een diversiteit aan areaalgegevens en externe data. “Uiteraard is veiligheid ook een basisprincipe”, vertelt Van Zeeland. “Met View Layers bepalen we wie welke velden en informatie kan zien en bewerken. Content wordt gedeeld via ShareGroups en administrators maken gebruik van multi-factor authenticatie (MFA). Op die manier beheren en bewaken we onze waardevolle data.”

Meer informatie

Meer informatie over dit project? Neem contact op.

Geautomatiseerde werkprocessen in de buitenruimte
met ArcGIS Online
Blijven innoveren

Tot slot deelt Van Zeeland een belangrijke les. “Je moet continu nieuwsgierig blijven. De techniek ontwikkelt zich ook continu, dus dingen die twee jaar geleden technisch nog niet mogelijk waren, kunnen nu wel. Het was voor ons dus een vereiste dat het systeem Vebego Groen ook in de toekomst ondersteunt in onze professionalisering en kan meegroeien met onze ambities.”

Gedurende het proces moest regelmatig de afweging gemaakt worden tussen gebruikersgemak en beheerdersgemak. Stéphane Pulles legt uit dat het meenemen van eindgebruikers in de ontwikkeling en beredenering, geleid heeft tot functionaliteiten en een gebruikersinterface die goed aansluiten op de praktijk. “En we hebben alles uitgebreid getest in een testomgeving om er zeker van te zijn dat alles naar behoren zou functioneren alvorens het in de gehele organisatie te implementeren.”

Afstemmen

Overzicht meldingen

Inmiddels werkt Vebego Groen al bijna anderhalf jaar met GrrroenInzicht. “We zijn heel tevreden, maar we blijven doorontwikkelen”, vertelt Van Zeeland. “Met Esri doen we een pilot waarbij we met FleetsOnline het proces voor grasmaaien automatiseren. Sensoren in onze maaimachines registreren GPS-punten. Is een veld gemaaid, dan wordt dat zichtbaar op de kaart in het systeem. Na verloop van tijd geeft het systeem een signaal dat het tijd is om opnieuw te maaien.” Een andere ontwikkeling is een test met geautomatiseerde berichten via Power Automate voor regio’s waar niet dagelijks meldingen binnen komen. “En we onderzoeken hoe we met related records terugkerende werkzaamheden kunnen automatiseren. Nu moet een teamleider die nog handmatig klaarzetten.”

Tot slot is efficiënt applicatiegebruik van groot belang. Pulles: “Doel is het optimaliseren van de werkprocessen van de buitendienst. Automatisering, schaalbaarheid, het borgen van beheersbaarheid en data-integriteit zijn daarvoor cruciaal. We maken gebruik van de ArcGIS Pro Python toolbox om uit zowel nieuwe gegevens als uit bestaande Feature Service data automatisch data klaar te zetten bij de werkvoorbereiding.” Ook wordt gebruikgemaakt van ArcGIS Online Notebooks, legt Pulles uit: “Met de beschikbare functionaliteiten kunnen met templates op uniforme wijze gemakkelijk nieuwe projecten worden aangemaakt.”

Dit alles komt samen in het proces Meldingen. “Het paradepaardje binnen ons portaal,” aldus Van Zeeland. “Een teamleider ziet op de Webmap alle burgermeldingen in een gebied, inclusief de status en detailinformatie. Dat zijn bijvoorbeeld meldingen over zwerfvuil of losliggende stoeptegels. Vandaaruit krijgen specifieke ploegen meldingen toegewezen. De uitvoerende ploeg ziet enkel relevante taken en informatie in de app. Zij kunnen na het afronden van een taak deze afvinken in het systeem, waarna de teamleider een laatste check doet in Experience Builder. Is de taak volledig afgerond, dan krijgt de persoon die de melding maakte automatisch een bericht namens de gemeente.”

Optimaliseren van werkprocessen

Tekst: Tekstschrijvers.nl. Beeld: Esri Nederland, Vebego Groen

Dat beaamt Van Zeeland: “Klopt, het is belangrijk dat iedereen met de omgeving kan werken, ook mensen die minder technisch vaardig zijn. Daarom is veel aandacht besteed aan herkenbaarheid, overzichtelijkheid en uitleg.”

Het tweede basisprincipe focust op een gestandaardiseerd werkproces. Stéphane: “Elk werkproces heeft één bron Feature Service en één leidend dataschema. Daarnaast zijn verschillende rollen gedefinieerd, elk met een eigen workflow en privileges. Via View Layers zien medewerkers enkel voor hen relevante taken en informatie.” Het systeem maakt gebruik van een diversiteit aan areaalgegevens en externe data. “Uiteraard is veiligheid ook een basisprincipe”, vertelt Van Zeeland. “Met View Layers bepalen we wie welke velden en informatie kan zien en bewerken. Content wordt gedeeld via ShareGroups en administrators maken gebruik van multi-factor authenticatie (MFA). Op die manier beheren en bewaken we onze waardevolle data.”

Status projecten

Het resultaat is het GrrroenInzicht dataplatform met bijbehorend klantportaal. Stéphane Pulles, geo-ICT consultant en analist bij Royal HaskoningDHV is enthousiast over de samenwerking en het resultaat: “GrrroenInzicht is ontwikkeld met de brede inzet van ArcGIS Online applicaties, uitgaande van vier basisprincipes. Allereerst het gebruiksgemak. Dat staat bovenaan. Het portaal dient de gebruiker te ondersteunen in efficiënt werken.”

GrrroenInzicht

"

"

Het gebruiksgemak staat bovenaan. Het portaal dient de gebruiker te ondersteunen in efficiënt werken

Stéphane Pulles, Royal HaskoningDHV

Meldingenoverzicht

“Naast de groenste en de leukste, willen wij ook de slimste groenaannemer worden. Dat is voor ons een belangrijke pijler,” vertelt Van Zeeland. “We wilden in eigen regie, maar met een gespecialiseerde partner, een geautomatiseerde oplossing ontwikkelen. Daarvoor hebben we de specialisten van Royal HaskoningDHV gevraagd om te komen tot een eigen GIS-portaal. Belangrijk daarbij waren vier speerpunten: werkprocessen moeten digitaal onderhouden worden, we willen een schaalbaar portaal, het moet betrouwbaar en vooral gebruiksvriendelijk zijn, en we wilden een vernieuwend en innoverende oplossing.” 

Stéphane Pulles

Giel van Zeeland

Een gezonde, groene leefomgeving creëren waarin iedereen meedoet. Dat is de missie van Vebego Groen. Ruim 1.100 medewerkers zetten zich hier dagelijks voor in, met de aanleg en onderhoud van en advies over groen in de buitenruimte. “De focus van onze opdrachtgevers verschuift steeds meer naar biodiversiteit, ecologie en klimaat. Maar ook arbeidsparticipatie wordt belangrijker. Dat vraagt om meer inzicht in onze resultaten en efficiëntere werkprocessen”, vertelt Giel van Zeeland, Adviseur (Geo)Data bij Vebego Groen. “Dat was voor ons één van de aanleidingen om een eigen GIS-portaal te ontwikkelen.”

Nooit meer een editie van

het Esri Magazine missen?

Geautomatiseerde werkprocessen in de buitenruimte
met ArcGIS Online

Meer informatie

Meer informatie over dit project? Neem contact op.