
Marius Schaeffer,
Geo-informatiespecialist
Innovatie- en Datalab, ILT









Tekst: Esther Schuhmacher, Tekstschrijvers.nl. Beeld: ILT
Meer informatie
Meer weten over dit project? Neem contact op.

CONTACT


Terugkijkend op het project, draaide het voor Marius om één ding: samenwerking. “Mijn complimenten aan de inspecteurs. Zij hebben hier veel tijd in gestoken. We hebben nu een maatschappelijk relevant product dat aansluit op de behoefte van de inspecteurs. Dat was alleen mogelijk door nauw samen te werken met de inspecteurs.”
“Het model heeft ook andere processen aangejaagd, zoals de kennisontwikkeling op het gebied van GIS en ArcGIS en het werken met digitale databronnen. Zij ervaren wat ze met het model kunnen en zien de mogelijkheden van geodata en het werken met ArcGIS. Doordat zij nieuwe technische kennis en vaardigheden hebben ontwikkeld, stellen zij ook andere vragen waardoor wij als GIS-specialisten hen ook beter kunnen ondersteunen met ons werk”, besluit Marius enthousiast.
Maatschappelijke relevantie
Nadat Marius met de ontwikkeling was gestart, is ProRail zelf met een soortgelijk product aan de slag gegaan. “In de beginfase hebben we daar contact met elkaar over gehad en ervaringen uitgewisseld maar ProRail ging op dat moment niet verder met haar project. Inmiddels zijn we weer met elkaar in gesprek over het model, omdat ProRail enthousiast is over de resultaten. En dat is goed, want we hebben allebei hetzelfde doel: veilige overwegen. Doordat we alle overwegen op dezelfde manier digitaal beoordelen, signaleren we eerder veelvoorkomende problemen. Dat is waardevolle informatie voor beheerders.”
Kansen verkennen met ProRail
Het model is beschikbaar als Python-toolbox in ArcGIS Pro en maakt gebruik van verschillende databronnen: Open Street Map voor de wegen en ProRail levert data over spoorwegen en overwegen aan de ILT. Marius: “Maar de 3D-puntenwolkdata van Cyclomedia zijn het belangrijkst. Metingen met laserpulsen worden omgezet in puntenwolken met een hoge dichtheid, met informatie over de hoogte en locatie van objecten. Met deze laseraltimetriedata (LiDAR) maken we de 3D-visualisatie van de overweg en de directe omgeving. Het model is een aaneenschakeling van een groot aantal geo-analysefunctionaliteiten. In vier stappen worden de zichtlijnen en obstakels in beeld gebracht en vervolgens getoetst aan wettelijke voorschriften die gelden voor dat type overweg. Uiteindelijk publiceren we de toetsresultaten in een ArcGIS Online dashboard, zodat er per overweg een overzicht met alle relevante informatie beschikbaar is voor de inspecteur.”
een volledige nabootsing is van de werkelijkheid. “De gebruikte data zijn een momentopname van de fysieke omgeving, en die omgeving kan veranderen. Elk seizoen is anders. En als struiken en bomen groeien, kunnen ze na verloop van tijd een obstakel vormen. Daarom blijven inspecties ter plekke belangrijk.”
Doorontwikkeling en beheer
Met data de situatie in beeld gebracht
Efficiënter inspecteren
Samenwerking op inhoud
Hoewel het model inmiddels in gebruik is, staat de ontwikkeling niet stil. Bij het binnenhalen van de data zit nog vrij veel handmatig werk. “Dit is een bewuste keuze, om controle te houden op het soort data die we binnenhalen en de kwaliteit ervan. In een volgende fase zullen we steeds meer automatiseren.” Marius benadrukt wel dat het model nooit
De railinspecteurs speelden een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het model. Marius: “Zij hebben ontzettend veel kennis én moeten ermee gaan werken. Het model moest daarom zo goed mogelijk op de inspectiepraktijk aansluiten.” Naast de inspecteurs werken in verschillende fases collega’s met specifieke inhoudelijke of technische kennis mee. Daarnaast betrok Marius Esri Nederland bij de ontwikkeling van het Zichtlijnenmodel. “We hebben veel kennis en ideeën in huis, maar ik vind wel dat je kritisch moet afwegen wanneer je de markt betrekt voor aanvullende expertise. We werken bij de ILT al jaren met ArcGIS en hebben regelmatig contact met Esri. Zij hoorden over het project en vroegen of ze mee mochten denken. Vanaf de eerste gesprekken merkte ik dat we elkaar goed aanvulden. Zo ontstond een mooie samenwerking. Esri hielp met name in de versnelling om tot een werkbaar en duurzaam product te komen.”
Het risico op incidenten en ongelukken is het grootst bij NABO’s zonder slagbomen en lichtsignalen. “Die bevinden zich op het reizigersnet en de goederenlijnen, maar vooral in de haven- en industriegebieden. Alleen in het havengebied van Rotterdam zijn er al zo’n 200”, vertelt Marius. “Inspecteurs moeten op locatie controleren of de situatie aan wet- en regelgeving voldoet. Het Zichtlijnenmodel maakt op basis van 3D-data zichtbaar of objecten naast het spoor het zicht op een overweg belemmeren. Een inspecteur kan daarmee op kantoor voor elke overweg beoordelen of een fysieke inspectie nog nodig is. Dankzij de 3D-data worden er dus meer inspecties uitgevoerd. Ook weten inspecteurs dankzij het model beter wat ze ter plaatse kunnen verwachten.”
spelen op niet-actief beveiligde overwegen (NABO’s). Beheerders en eigenaren van spoorwegen zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van ruim 2.500 spoorwegovergangen in ons land, en onze inspecteurs controleren dit op locatie. Een enorme opgave. Al snel zag ik dat 3D-data bij dit werk een waardevolle rol kan spelen. Ik ben direct gaan stoeien met dit idee.”
De ILT is namens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat toezichthouder voor leefomgeving, transport en wonen, en werkt onder andere aan de veiligheid op en naast het spoor. Marius Schaeffer, Geo-informatiespecialist bij het Innovatie- en Datalab, bedacht het Zichtlijnenmodel. “Uit nieuwsgierigheid naar het werk van de inspecteurs liep ik in 2019 mee tijdens een overweginspectie waarbij de zichtlijnen een belangrijke rol
Jaarlijks vinden meerdere incidenten plaats op spoorwegovergangen. Een van de belangrijkste oorzaken is onvoldoende zicht op het spoor. Met behulp van 3D-data en het Zichtlijnenmodel in ArcGIS Pro kunnen de railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) sneller en meer overwegen inspecteren. Een waardevolle aanvulling op hun inspecties die de veiligheid op en rond het spoor vergroot.
veiligheid van spoorwegovergangen met Zichtlijnenmodel in ArcGIS Pro


Tekst: Esther Schuhmacher, Tekstschrijvers.nl. Beeld: ILT

Het risico op incidenten en ongelukken is het grootst bij NABO’s zonder slagbomen en lichtsignalen. “Die bevinden zich op het reizigersnet en de goederenlijnen, maar vooral in de haven- en industriegebieden. Alleen in het havengebied van Rotterdam zijn er al zo’n 200”, vertelt Marius. “Inspecteurs moeten op locatie controleren of de situatie aan wet- en regelgeving voldoet. Het Zichtlijnenmodel maakt op basis van 3D-data zichtbaar of objecten naast het spoor het zicht op een overweg belemmeren. Een inspecteur kan daarmee op kantoor voor elke overweg beoordelen of een fysieke inspectie nog nodig is. Dankzij de 3D-data worden er dus meer inspecties uitgevoerd. Ook weten inspecteurs dankzij het model beter wat ze ter plaatse kunnen verwachten.”
van spoorwegovergangen met Zichtlijnenmodel in ArcGIS Pro
De railinspecteurs speelden een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het model. Marius: “Zij hebben ontzettend veel kennis én moeten ermee gaan werken. Het model moest daarom zo goed mogelijk op de inspectiepraktijk aansluiten.” Naast de inspecteurs werken in verschillende fases collega’s met specifieke inhoudelijke of technische kennis mee. Daarnaast betrok Marius Esri Nederland bij de ontwikkeling van het Zichtlijnenmodel. “We hebben veel kennis en ideeën in huis, maar ik vind wel dat je kritisch moet afwegen wanneer je de markt betrekt voor aanvullende expertise. We werken bij de ILT al jaren met ArcGIS en hebben regelmatig contact met Esri. Zij hoorden over het project en vroegen of ze mee mochten denken. Vanaf de eerste gesprekken merkte ik dat we elkaar goed aanvulden. Zo ontstond een mooie samenwerking. Esri hielp met name in de versnelling om tot een werkbaar en duurzaam product te komen.”
Hoewel het model inmiddels in gebruik is, staat de ontwikkeling niet stil. Bij het binnenhalen van de data zit nog vrij veel handmatig werk. “Dit is een bewuste keuze, om controle te houden op het soort data die we binnenhalen en de kwaliteit ervan. In een volgende fase zullen we steeds meer automatiseren.” Marius benadrukt wel dat het model nooit een volledige nabootsing is van de werkelijkheid. “De gebruikte data zijn een momentopname van de fysieke omgeving, en die omgeving kan veranderen. Elk seizoen is anders. En als struiken en bomen groeien, kunnen ze na verloop van tijd een obstakel vormen. Daarom blijven inspecties ter plekke belangrijk.”
Doorontwikkeling en beheer


Samenwerking op inhoud


CONTACT
Meer informatie
Meer weten over dit project? Neem contact op.

De ILT is namens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat toezichthouder voor leefomgeving, transport en wonen, en werkt onder andere aan de veiligheid op en naast het spoor. Marius Schaeffer, Geo-informatiespecialist bij het Innovatie- en Datalab, bedacht het Zichtlijnenmodel. “Uit nieuwsgierigheid naar het werk van de inspecteurs liep ik in 2019 mee tijdens een overweginspectie waarbij de zichtlijnen een belangrijke rol
spelen op niet-actief beveiligde overwegen (NABO’s). Beheerders en eigenaren van spoorwegen zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van ruim 2.500 spoorwegovergangen in ons land, en onze inspecteurs controleren dit op locatie. Een enorme opgave. Al snel zag ik dat 3D-data bij dit werk een waardevolle rol kan spelen. Ik ben direct gaan stoeien met dit idee.”
Jaarlijks vinden meerdere incidenten plaats op spoorwegovergangen. Een van de belangrijkste oorzaken is onvoldoende zicht op het spoor. Met behulp van 3D-data en het Zichtlijnenmodel in ArcGIS Pro kunnen de railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) sneller en meer overwegen inspecteren. Een waardevolle aanvulling op hun inspecties die de veiligheid op en rond het spoor vergroot.


