Nooit meer een editie van

het Esri Magazine missen?

Sander IJzerman en Bas Lach de Bère

 Tekst: Maarten Welmers. Foto's: Petra Fotografie.

Bas: “In de voorbereiding wordt al begonnen met het analyseren van de stad: waar kunnen knelpunten ontstaan en welke fysieke maatregelen zijn er nodig? Tijdens het evenement werkt het veiligheidsteam vanuit een centrale controlekamer in het stadhuis. Daar zitten medewerkers van de gemeente, EHBO, beveiliging en hulpdiensten samen. Op grote schermen worden kaarten, camerabeelden en realtime data weergegeven.”

“We maken gebruik van realtime druktemetingen, GPS-locaties van portofoons, en werken sinds kort ook samen met de veiligheidsregio voor live-locaties van hulpdiensten. Zo kunnen we direct zien waar onze mensen lopen, waar het druk is, en waar we moeten ingrijpen.”

Hoe werkt het veiligheidsteam voor en tijdens de kermis?

Bas: “Sinds corona is het aantal bezoekers bij vrij toegankelijke evenementen sterk gegroeid. Dat brengt uitdagingen met zich mee op het gebied van crowdmanagement. We hebben meer drukte in smalle straten en meer onvoorspelbare bezoekersstromen.

Om te voorkomen dat het zó druk wordt dat er gevaarlijke situaties ontstaan, denken we in de voorbereiding al na over welke fysieke maatregelen we moeten treffen. Maar ook tijdens het evenement denken we na over maatregelen om te voorkomen dat het later te druk wordt. Bijvoorbeeld door het omleiden van mensenmassa’s of tijdelijk afsluiten van een straat om te voorkomen dat we een evenement (tijdelijk) moet stopzetten. Maar we doen ook aan proactieve communicatie: tijdens carnaval hebben we gewerkt met een stoplichtenmodel om bezoekers inzicht te geven in waar het druk is.”

Tot slot, hoe gaan jullie de komende tijd verder?
En hoe stemden jullie dan af met de organisatie?
Wat zijn de volgende stappen die jullie als ontwikkelkans zien?
Hoe behoud je inzicht als je méér data gebruikt?
Bas, wat zijn de grootste veiligheidsuitdagingen bij evenementen in Tilburg?

Zelf aan de slag met ArcGIS Velocity?

Versnel je data-analyse en ontdek de kracht van realtime inzichten, bekijk de mogelijkheden van ArcGIS Velocity hier.

Hoe snel kun je een afspiegeling
van de buitenwereld op het scherm weergeven?
Realtime data als fundament
voor veilige evenementen in Tilburg

Bij de gemeente Tilburg werken veiligheidsspecialist Bas Lach de Bère en GIS-specialist Sander IJzerman intensief samen aan het veiliger maken van stadsbrede evenementen zoals de kermis en carnaval. Bas is verantwoordelijk voor de operationele veiligheid en crowdmanagement. Als veiligheidscoördinator is hij betrokken bij zowel de voorbereiding als de uitvoering van evenementen. Hij stuurt het veiligheidsteam aan en neemt beslissingen op basis van actuele data. Sander ondersteunt vanuit het team Data, Analyse en Onderzoek de technische kant met realtime informatie en digitale oplossingen. Hij ontwikkelt digital twins en GIS-viewers die de buitenwereld realtime op het scherm brengen, zodat het veiligheidsteam direct kan reageren op situaties in de stad. We spreken de twee mannen over de mogelijkheden en kansen van GIS en realtime data bij het veilig organiseren van grote evenementen.

Bas: “Sinds corona is het aantal bezoekers bij vrij toegankelijke evenementen sterk gegroeid. Dat brengt uitdagingen met zich mee op het gebied van crowdmanagement. We hebben meer drukte in smalle straten en meer onvoorspelbare bezoekersstromen.

Om te voorkomen dat het zó druk wordt dat er gevaarlijke situaties ontstaan, denken we in de voorbereiding al na over welke fysieke maatregelen we moeten treffen. Maar ook tijdens het evenement denken we na over maatregelen om te voorkomen dat het later te druk wordt. Bijvoorbeeld door het omleiden van mensenmassa’s of tijdelijk afsluiten van een straat om te voorkomen dat we een evenement (tijdelijk) moet stopzetten. Maar we doen ook aan proactieve communicatie: tijdens carnaval hebben we gewerkt met een stoplichtenmodel om bezoekers inzicht te geven in waar het druk is.”

Realtime data als fundament
voor veilige evenementen in Tilburg
Tot slot, hoe gaan jullie de komende tijd verder?

Bas ziet daarnaast mogelijkheden in het koppelen van meldsystemen. “Als meldingen direct op de kaart verschijnen, kunnen we personele inzet efficiënter plannen. En we willen de data die we verzamelen ook achteraf kunnen analyseren. Zodat we van minuut tot minuut kunnen terugkijken wat er gebeurde.”

Bas: “We gaan stappen maken om het dashboard nog verder uit te breiden met relevante informatie terwijl we de gebruiksvriendelijkheid behouden. Uiteindelijk doel is om personeel tijdens een evenement zo efficiënt mogelijk aan te kunnen sturen op basis van de data. Hiermee helpen we de inwoners van Tilburg zo goed mogelijk én gaan we efficiënt om met de centjes.”

Zelf aan de slag met True Ortho?

Om toegang te krijgen tot dit waardevolle dataproduct, nodigen wij u uit om het aanmeldformulier in te vullen en te profiteren van de voordelen.

Hoe snel kun je een afspiegeling
van de buitenwereld op het scherm weergeven?

Deze test tijdens de kermis was een succes, maar Bas en Sander kijken verder. Hun ambities reiken voorbij monitoring; ze willen naar voorspellend werken. Het gebruik van 3D-modellen biedt daarbij kansen. Daarmee kun je niet alleen visualiseren, maar ook analyseren.
“We willen kunnen simuleren wat er gebeurt als een straat wordt afgesloten,” vertelt Sander. “Waar stroomt het publiek dan heen? Hoe beïnvloedt dat de rest van de stad?” Tijdens de eerste dagen van de kermis worden nu veel aanpassingen gedaan op basis van observaties. Met simulaties kun je dat proces vooraf beter sturen.

Wat zijn de volgende stappen die jullie als ontwikkelkans zien?

Bas en Sander benadrukken het belang van focus. “Meer data betekent niet automatisch meer inzicht. Wat is relevant voor dit evenement? Welke data helpt bij het nemen van beslissingen? Hoe voorkom je dat gebruikers verdwalen in tientallen schermen en knopjes? Het resultaat is een viewer die realtime data combineert met intuïtieve bediening.”

Hoe behoud je inzicht als je méér data gebruikt?

Sander: “Tijdens de kermis werkte een multidisciplinair team samen in agile sprintvorm. Hierin ontwikkelden en testten we een viewer direct in de controlekamer. Feedback werd binnen minuten verwerkt. Dat was voor ons een voorbeeld van hoe een sprint écht hoort te werken: nauw samenwerken, direct schakelen, direct verbeteren.”

“Het was voor ons heel interessant om als GIS’ers mee te kijken in de controlekamer. Hier konden we vragen stellen en ontdekken wat gebruikers fijn vinden. Én ook zagen we gelijk kansen om zaken te digitaliseren, of bijvoorbeeld een losse wind-app verder te embedden.”

Bas: “De snelheid was indrukwekkend. Telkens ontstond in no-time een applicatie die meteen werkte, wat van grote betekenis was.”

En hoe stemden jullie dan af met de organisatie?

Sander: “Nee, waar normaal gesproken een kaart één keer per dag wordt ververst, vraagt een evenement om updates binnen seconden. Hierbij moesten we ook een aantal zaken onderzoeken: hoe snel data kan worden ververst, hoe actueel data moet zijn voor de gebruiker, en hoe je het systeem gebruiksvriendelijk houdt voor collega’s die er incidenteel mee werken. Dat vergt echt afstemming met de organisatie over wat er nodig is. Ik denk dat er in de toekomst steeds meer vraag naar realtime informatie komt.”

Bas: “Absoluut. Sommige data moet realtime zijn. Dan is minutenwerk gewoon te langzaam en heb je het echt over secondewerk. Anders ben je te laat met reageren. Denk aan de druktemetingen of bijvoorbeeld goede weerdata op de kaart. Als wij vijf minuten moeten wachten of er een onweerstorm aan komt dan kunnen we al te laat zijn.”

Bas: “In de voorbereiding wordt al begonnen met het analyseren van de stad: waar kunnen knelpunten ontstaan en welke fysieke maatregelen zijn er nodig? Tijdens het evenement werkt het veiligheidsteam vanuit een centrale controlekamer in het stadhuis. Daar zitten medewerkers van de gemeente, EHBO, beveiliging en hulpdiensten samen. Op grote schermen worden kaarten, camerabeelden en realtime data weergegeven.”

“We maken gebruik van realtime druktemetingen, GPS-locaties van portofoons, en werken sinds kort ook samen met de veiligheidsregio voor live-locaties van hulpdiensten. Zo kunnen we direct zien waar onze mensen lopen, waar het druk is, en waar we moeten ingrijpen.”

Hoe werkt het veiligheidsteam voor en tijdens de kermis?

Bij de gemeente Tilburg werken veiligheidsspecialist Bas Lach de Bère en GIS-specialist Sander IJzerman intensief samen aan het veiliger maken van stadsbrede evenementen zoals de kermis en carnaval. Bas is verantwoordelijk voor de operationele veiligheid en crowdmanagement. Als veiligheidscoördinator is hij betrokken bij zowel de voorbereiding als de uitvoering van evenementen. Hij stuurt het veiligheidsteam aan en neemt beslissingen op basis van actuele data. Sander ondersteunt vanuit het team Data, Analyse en Onderzoek de technische kant met realtime informatie en digitale oplossingen. Hij ontwikkelt digital twins en GIS-viewers die de buitenwereld realtime op het scherm brengen, zodat het veiligheidsteam direct kan reageren op situaties in de stad. We spreken de twee mannen over de mogelijkheden en kansen van GIS en realtime data bij het veilig organiseren van grote evenementen.