Mustafa Yaman

Dijkinspectie-app

Maai-app

Nooit meer een editie van

het Esri Magazine missen?

Tekst: Rob Hoekstra (Tekstschrijvers.nl). Beeld: HDSR

Dankzij functionaliteit die aansluit bij de verschillende rollen is de technologie toegankelijk voor veel medewerkers binnen de organisatie. Dat biedt voordelen op het gebied van efficiëntie, samenwerking en onderlinge communicatie. Datagedreven en locatiegestuurd werken worden dan ook steeds belangrijker", zegt Mustafa Yaman, Product Owner Dienst Geografische InformatieVoorziening (GIV) bij HDSR.

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) regelt het lokale en regionale waterbeheer in Midden-Nederland. Ze zorgt voor veilige dijken, schoon oppervlaktewater én droge voeten. Toepassing van GIS staat hoog in het vaandel bij HDSR. "Niet alleen de GIS-specialisten werken met GIS, ook veel van onze 'niet-GIS'-collega's, waaronder onze veldwerkers zijn er dagelijks mee in de weer.

Maai-app

HDSR maakt gebruik van ArcGIS en bijbehorende tools en software. Waar nodig laat ze zich adviseren en ondersteunen door Esri Nederland. Mustafa: "Maar de kracht van ons GIV-team is dat we zelf tot op heden zo'n 25 separate veldwerk- en kantoorapps hebben ingericht. En dat blijven we doen. Vaak is dat een kwestie van vraag en aanbod. Collega's kloppen bij ons aan met verschillende vraagstukken. Wij kijken dan vervolgens als GIV-team hoe we daarop in kunnen spelen en we onze collega's daarbij kunnen ondersteunen. Bijvoorbeeld met de configuratie van een laagdrempelige app om slimmer en efficiënter te kunnen werken. Om aan de specifieke eisen uit het veld te voldoen hebben we één maatwerk-app door Esri Nederland laten ontwikkelen: de ArcGIS Schouw-app. Hiermee voeren schouwmedewerkers ieder jaar schouwrondes uit om te controleren of de watergangen voldoende zijn onderhouden en schoongemaakt."

Toegankelijk

Volgens Maartje Holtslag, product consultant bij Esri Nederland, laat HDSR zien hoe toegankelijk het gebruik van ArcGIS en bijbehorende tools is. "Mooi om te constateren hoe ze er zelf optimaal mee aan de slag gaan. Wat mij betreft is het een schoolvoorbeeld hoe je als organisatie kunt inspelen op nieuwe ontwikkelingen ten aanzien van het verzamelen, analyseren, gebruiken en delen van geo-informatie en het verschaffen van bruikbare inzichten. Met die inzichten maak je als organisatie impact. Wat wij vanuit Esri doen is HDSR op de hoogte houden van nieuwe mogelijkheden van de technologie en als er behoefte aan is ze adviseren en ondersteunen."

Organisatiebreed GIS

Dijkinspectie-app

wij voortdurend met collega's in gesprek over wat we voor ze kunnen betekenen als GIV-team", zegt Mustafa. "GIS leeft binnen onze organisatie. Ik durf te stellen dat wij onder de waterschappen een van de koplopers zijn in het zelf configureren en beheren van ArcGIS-apps."

Een ander voorbeeld van een veldwerkapp die HDSR in ArcGIS Online heeft geconfigureerd is de dijkinspectie-app. "Met deze app wordt de onderhoudsconditie van de dijken geregistreerd", zegt Runa Wils, GIS-applicatiebeheerder bij HDSR. "De dijkinspecties worden periodiek door rayonmedewerkers uitgevoerd. Via de app kunnen gegevens worden vastgelegd als het gaat om de conditie van de desbetreffende dijk en op welke precieze locatie er mogelijk onderhoud of reparatie nodig is. Alle betrokken medewerkers beschikken over de benodigde realtime data."

Mustafa vult aan: "Op basis van ervaringen in het veld en terugkoppeling van gebruikers bekijken we jaarlijks waar we de maai-app en dijkinspectie-app, maar ook andere apps, zo nodig kunnen verbeteren en doorontwikkelen. We werken volgens de agile-scrum-methodiek om snel en effectief in te kunnen spelen op interne vragen en externe ontwikkelingen."

en welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. Zodra ze vanuit het veld in de app registreren dat het onderhoud is uitgevoerd, kan onze toezichthouder op kantoor het uitgevoerde werk gaan controleren. Alle voorkomende opdrachten hebben een statusaanduiding, zodat collega's en uitvoerenden altijd realtime op de hoogte kunnen blijven van de meest actuele stand van zaken.”

Angela vervolgt: "Het maaien van watergangen gebeurt niet op vaste momenten in het jaar. Per locatie wordt bekeken hoe vaak maaien noodzakelijk is. De app bewijst zijn meerwaarde in de praktijk, doordat deze bijdraagt aan het verbeteren van de coördinatie, de onderlinge communicatie en de samenwerking. Hierdoor verloopt het maaiproces efficiënter."

"Een goed voorbeeld van een door onszelf ingerichte veldwerktoepassing is de ArcGIS Field Maps-app voor het maaien van onder andere watergangen en keringen", zegt Angela de Keijzer, GIS-applicatiebeheerder bij HDSR. “Het maaiproces begint met het uitzetten van opdrachten aan aannemers. Vroeger kregen ze daarvoor een kaart mee waarop stond wat ze moesten doen. Nu hebben we fictieve bestekken en geven we in de app de opdrachten aan.
Via de app kunnen ze dus zien waar onderhoud nodig is

Naast de apps voorziet HDSR in verschillende initiatieven die bijdragen aan het organisatiebreed toepassen van GIS. "Zo organiseren we informatiebijeenkomsten en om de twee jaar een interne GIS-dag om meer bewustwording te creëren over de mogelijkheden van GIS. Ook streven we ernaar om de nieuwste functies van ArcGIS Online in onze apps toe te passen. Onze missie is om toepassingen te maken die samenwerking bevorderen en bijdragen aan meer efficiëntie bij de uitvoering van de kerntaken van HDSR. Verder zijn

Meer informatie

Wilt u net als HDSR binnen uw organisatie meer impact maken met GIS? Bekijk dan dit on demand webinar en ontdek hoe u aanjager wordt van locatiegestuurd werken binnen uw organisatie.

HDSR werkt organisatiebreed
sneller en nauwkeuriger
dankzij veldwerkapps

Volgens Maartje Holtslag, product consultant bij Esri Nederland, laat HDSR zien hoe toegankelijk het gebruik van ArcGIS en bijbehorende tools is. "Mooi om te constateren hoe ze er zelf optimaal mee aan de slag gaan. Wat mij betreft is het een schoolvoorbeeld hoe je als organisatie kunt inspelen op nieuwe ontwikkelingen ten aanzien van het verzamelen, analyseren, gebruiken en delen van geo-informatie en het verschaffen van bruikbare inzichten. Met die inzichten maak je als organisatie impact. Wat wij vanuit Esri doen is HDSR op de hoogte houden van nieuwe mogelijkheden van de technologie en als er behoefte aan is ze adviseren en ondersteunen."

Toegankelijk

Dijkinspectie-app

Mustafa Yaman

HDSR werkt organisatiebreed
sneller en nauwkeuriger
dankzij veldwerkapps

HDSR maakt gebruik van ArcGIS en bijbehorende tools en software. Waar nodig laat ze zich adviseren en ondersteunen door Esri Nederland. Mustafa: "Maar de kracht van ons GIV-team is dat we zelf tot op heden zo'n 25 separate veldwerk- en kantoorapps hebben ingericht. En dat blijven we doen. Vaak is dat een kwestie van vraag en aanbod. Collega's kloppen bij ons aan met verschillende vraagstukken. Wij kijken dan vervolgens als GIV-team hoe we daarop in kunnen spelen en we onze collega's daarbij kunnen ondersteunen. Bijvoorbeeld met de configuratie van een laagdrempelige app om slimmer en efficiënter te kunnen werken. Om aan de specifieke eisen uit het veld te voldoen hebben we één maatwerk-app door Esri Nederland laten ontwikkelen: de ArcGIS Schouw-app. Hiermee voeren schouwmedewerkers ieder jaar schouwrondes uit om te controleren of de watergangen voldoende zijn onderhouden en schoongemaakt."

Dijkinspectie-app

Maai-app

Dankzij functionaliteit die aansluit bij de verschillende rollen is de technologie toegankelijk voor veel medewerkers binnen de organisatie. Dat biedt voordelen op het gebied van efficiëntie, samenwerking en onderlinge communicatie. Datagedreven en locatiegestuurd werken worden dan ook steeds belangrijker", zegt Mustafa Yaman, Product Owner Dienst Geografische InformatieVoorziening (GIV) bij HDSR.

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) regelt het lokale en regionale waterbeheer in Midden-Nederland. Ze zorgt voor veilige dijken, schoon oppervlaktewater én droge voeten. Toepassing van GIS staat hoog in het vaandel bij HDSR. "Niet alleen de GIS-specialisten werken met GIS, ook veel van onze 'niet-GIS'-collega's, waaronder onze veldwerkers zijn er dagelijks mee in de weer.

Meer informatie

Wilt u net als HDSR binnen uw organisatie meer impact maken met GIS? Bekijk dan dit on demand webinar en ontdek hoe u aanjager wordt van locatiegestuurd werken binnen uw organisatie.

Naast de apps voorziet HDSR in verschillende initiatieven die bijdragen aan het organisatiebreed toepassen van GIS. "Zo organiseren we informatiebijeenkomsten en om de twee jaar een interne GIS-dag om meer bewustwording te creëren over de mogelijkheden van GIS. Ook streven we ernaar om de nieuwste functies van ArcGIS Online in onze apps toe te passen. Onze missie is om toepassingen te maken die samenwerking bevorderen en bijdragen aan meer efficiëntie bij de uitvoering van de kerntaken van HDSR. Verder zijn wij voortdurend met collega's in gesprek over wat we voor ze kunnen betekenen als GIV-team", zegt Mustafa. "GIS leeft binnen onze organisatie. Ik durf te stellen dat wij onder de waterschappen een van de koplopers zijn in het zelf configureren en beheren van ArcGIS-apps."

Organisatiebreed GIS

"Een goed voorbeeld van een door onszelf ingerichte veldwerktoepassing is de ArcGIS Field Maps- app voor het maaien van onder andere watergangen en keringen", zegt Angela de Keijzer, GIS-applicatiebeheerder bij HDSR. “Het maaiproces begint met het uitzetten van opdrachten aan aannemers. Vroeger kregen ze daarvoor een kaart mee waarop stond wat ze moesten doen. Nu hebben we fictieve bestekken en geven we in de app de opdrachten aan.
Via de app kunnen ze dus zien waar onderhoud nodig is en welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. Zodra ze vanuit het veld in de app registreren dat het onderhoud is uitgevoerd, kan onze toezichthouder op kantoor het uitgevoerde werk gaan controleren. Alle voorkomende opdrachten hebben een statusaanduiding, zodat collega's en uitvoerenden altijd realtime op de hoogte kunnen blijven van de meest actuele stand van zaken.”

Angela vervolgt: "Het maaien van watergangen gebeurt niet op vaste momenten in het jaar. Per locatie wordt bekeken hoe vaak maaien noodzakelijk is. De app bewijst zijn meerwaarde in de praktijk, doordat deze bijdraagt aan het verbeteren van de coördinatie, de onderlinge communicatie en de samenwerking. Hierdoor verloopt het maaiproces efficiënter."

Tekst: Rob Hoekstra (Tekstschrijvers.nl).
Beeld: HDSR

Mustafa vult aan: "Op basis van ervaringen in het veld en terugkoppeling van gebruikers bekijken we jaarlijks waar we de maai-app en dijkinspectie-app, maar ook andere apps, zo nodig kunnen verbeteren en doorontwikkelen. We werken volgens de agile-scrum-methodiek om snel en effectief in te kunnen spelen op interne vragen en externe ontwikkelingen."

Een ander voorbeeld van een veldwerkapp die HDSR in ArcGIS Online heeft geconfigureerd is de dijkinspectie-app. "Met deze app wordt de onderhoudsconditie van de dijken geregistreerd", zegt Runa Wils, GIS-applicatiebeheerder bij HDSR. "De dijkinspecties worden periodiek door rayonmedewerkers uitgevoerd. Via de app kunnen gegevens worden vastgelegd als het gaat om de conditie van de desbetreffende dijk en op welke precieze locatie er mogelijk onderhoud of reparatie nodig is. Alle betrokken medewerkers beschikken over de benodigde realtime data."