Jan-Herman ten Have
Boudewijn Corbach
Nooit meer een editie van
het Esri Magazine missen?
CONTACT
Tekst: Jeanine Tanis (Tekstschrijvers.nl). Foto's: Adobe Stock / WMD Drinkwater / Waterbedrijf Groningen
Om snel te kunnen handelen bij incidenten in het waterleidingnet, zijn monteurs afhankelijk van goede informatievoorziening. Waterbedrijf Groningen en WMD Drinkwater NV zorgen hiervoor met een gedeelde GIS- strategie. Managed Services is hierbij essentieel, vertellen applicatiebeheerder Boudewijn Corbach en GIS-coördinator Jan-Herman ten Have. “Door het beheer uit te besteden besparen we tijd, zijn we zeker van actuele data en GIS-applicaties die betrouwbaar zijn, voorzien van de laatste updates.”
GiGA besloot Esri te vragen de mogelijkheden van het uitbesteden van dit beheer te onderzoeken. “Die behoefte kwam niet alleen in beeld door tijdgebrek, maar ook door veiligheidsrisico’s. Cybercriminaliteit is enorm toegenomen en nutsbedrijven zijn een kwetsbaar doelwit. Als je systemen niet continu up-to-date zijn loop je risico slachtoffer te worden van bijvoorbeeld ransomeware. Dat kunnen wij ons niet veroorloven. Om deze risico’s te voorkomen is specialistische kennis nodig van applicaties die we niet zelf in huis hebben. Hierbij kan Esri ons goed ondersteunen.”
Meerwaarde shared services
De taak om dit allemaal in goede banen te leiden ligt bij technisch applicatiebeheerder Boudewijn. “Ik ben relatief veel tijd kwijt met het op elkaar afstemmen van de systemen van de drie bedrijven. We regelen met ongeveer dertig man personeel de ICT voor deze bedrijven. Daar komt bij dat we op dit moment nog twee ArcGIS Enterprise-omgevingen hebben. Dat komt doordat we vorig jaar zijn overgestapt van ArcMap naar ArcGIS Pro en hiervoor een nieuw serverpark moesten inrichten. We hebben er toen voor gekozen om de nieuwe omgeving voorlopig naast de oude omgeving te laten draaien. Daarbij werd al snel duidelijk dat de capaciteit voor goed beheer een knelpunt was.”
“Van de 800 medewerkers maken er zeker 200 dagelijks gebruik van kaartapplicaties om informatie over het waterleidingnetwerk te raadplegen. Dit zijn vooral maintenance engineers, assetmanagers en aannemers”, vertelt Jan-Herman. “De drie afzonderlijke bedrijven (WMD, WBGr en WLN) hebben één shared servicecentrum waar het beheer plaatsvindt van al die applicaties, software, platformen en infra. De uitdaging voor ons is om dit gemeenschappelijk te houden en hierin de rode draad te bewaken, omdat anders de meerwaarde van het shared service center verdwijnt.”
Waterbedrijf Groningen en drinkwaterbedrijf WMD zijn twee onafhankelijke waterbedrijven die op een aantal punten nauw samenwerken. Zo zijn ze gezamenlijk eigenaar van het Water Laboratorium Noord (WLN). Daarnaast hebben ze afgesproken hun ICT onder te brengen in een gemeenschappelijk Shared Service Centre: GiGA (Glimmen ICT Groningen Assen). Vanuit GiGA wordt ook de gezamenlijke GIS-strategie gevoerd. De waterbedrijven gebruiken ArcGIS en ArcGIS-software en tooling.
Boudewijn is zeer tevreden over de dienstverlening van Esri. “Met Managed Services worden we letterlijk ontzorgd, want ik hoef niet meer wakker te liggen over eventuele gemiste updates. Ik kan erop vertrouwen dat onze systemen altijd up-to-date zijn. Dat geeft rust. Voor onze GIS-gebruikers is er bovendien de helpdeskfunctie. Die vragen komen niet meer bij ICT terecht. Dat scheelt mij tijd die ik kan besteden aan specifieke GIS-vraagstukken vanuit de organisatie.”
Een onderdeel van Managed Services is monitoring van de systemen. “We krijgen waarschuwingen bij afwijkingen en acute storingen. Daarnaast ontvangen we maandelijkse updates en elke maand een rapportage met cijfers over bijvoorbeeld het gebruik van apps. Zo ontdekten we dat er ook apps zijn die niemand gebruikt, maar die wel beslag doen op onze resources. Dan kijken we of we daar een oplossing voor kunnen vinden. De rapporten leveren dus belangrijke informatie voor verbeteringen van onze processen.”
De samenwerking bevalt goed. “We hebben een actieve samenwerking met Esri Nederland. Omdat we al jaren samenwerken, merk je dat ze veel kennis hebben over waterbedrijf Groningen en drinkwaterbedrijf WMD. Ze weten wat er bij onze organisaties speelt. Voor de intake zijn medewerkers van Esri op kantoor geweest om met functioneel beheerders te praten. Het Managed Services Team van Esri heeft toegang tot onze systemen. Naast de rapportages zijn er tussentijdse evaluatiemomenten waarin feedback wordt gedeeld, die worden altijd snel opgevolgd.”
Op dit moment wordt de nieuwe GIS-strategie nog door Esri uitgewerkt. Boudewijn: “Kort gezegd houdt dit in dat we de twee ArcGIS Enterprise-platformen die nu nog in onze organisaties draaien, willen samenvoegen tot één platform. Dit wordt een integraal platform dat de standaard zet voor alle data: ArcGIS Pro en Utility Network. Daarnaast wordt gekeken naar de architectuur: hoe kan andere software die we gebruiken hierin geïntegreerd worden, zoals GeoWeb. Dit is een lang traject waar we zeker nog een jaar mee bezig zijn, maar waarvan we weten dat het bij Esri Nederland in goede handen is.”
Wensen voor de toekomst zijn onder meer een beter gebruik van de mogelijkheden van de GIS-platformen door WMD en WBGr. “Ik denk dat we momenteel zo’n 20 tot 25 procent van de mogelijkheden benutten. Het is interessant om te kijken wat er nog meer mogelijk is. Esri is hierin proactief en wees ons op de mogelijkheid om analyses uit te voeren in een GIS-platform. Ook op het gebied van data science is meer mogelijk.”
een plan opgesteld en de SLA uitgewerkt. Inmiddels gebruiken we Managed Services nu ruim negen maanden.” Boudewijn: Voor de ingebruikname heeft Esri een assessment uitgevoerd en gekeken hoe onze systemen ervoor stonden. Daarbij is ook meteen de oude omgeving opgeschoond, zodat we de twee omgevingen nog even naast elkaar kunnen blijven gebruiken tot de nieuwe strategie voltooid is. Dat was voor ons een belangrijke voorwaarde. Uiteindelijk hebben we de volgende taken belegd bij het Managed Services team van Esri Nederland: het monitoren en beschikbaar houden van het ArcGIS-platform, het periodiek beheer van het ArcGIS-plaform en incident management volgens de afspraken uit de SLA.”
Jan-Herman: ”Er was al een dag per week iemand van Esri bij ons op kantoor voor een ander project, dus de lijnen waren kort. Tijdens de live-gang van dat project kwam ook het beheervraagstuk op tafel. Omdat Esri goed bekend is met onze organisaties waren vrij snel de knelpunten duidelijk. In augustus vorig jaar is het traject gestart met een uitgebreide intake. Esri heeft onze behoeften en wensen in kaart gebracht en vervolgens
Voor nutsbedrijven is veiligheid en nauwkeurigheid van data essentieel om aan de wettelijke leveringsverplichtingen te kunnen voldoen. “Bij een lek in het leidingnet is het belangrijk dat monteurs snel kunnen lokaliseren waar de kranen zich bevinden die dichtgedraaid moeten worden. Hoe sneller deze informatie beschikbaar is, hoe beter. Dankzij het nieuwe Utility Network-datamodel, dat voor gestandaardiseerde data zorgt waar alle nurtsbedrijven gebruik van maken, zou dit mogelijk moeten zijn.”
Gebrek aan mankracht was de voornaamste reden voor de overweging om het beheer uit te besteden aan Esri Nederland. Boudewijn: Omdat we twee ArcGIS Enterprise-omgevingen hebben en elke omgeving een OTAP-straat (Ontwikkeling, Test, Acceptatie en Productie) heeft, hadden we uiteindelijk twintig servers nodig om twee platformen op kunnen te draaien. Op de servers staan verschillende softwarepakketten, configuraties en databases die in de lucht moeten blijven, zodat onze medewerkers daarmee kunnen werken. Het is een enorme klus om dit up-to-date te houden.
Boudewijn vervolgt: De oude omgeving wordt vooral gebruikt door monteurs in het veld om locaties van het waterleidingnet te raadplegen in geval van onderhoud, een storing of lekkage. Op het nieuwe platform wordt gemuteerd. Daar werken de tekenaars op die alle nieuwe informatie verwerken. Elke dag moet een synchronisatie plaatsvinden tussen de nieuwe omgeving en de oude omgeving, zodat de monteurs ook toegang hebben tot de meest recente informatie. Stagnatie of vertraging hierbij veroorzaakt vervuiling en veroudering van data, waardoor we als nutsbedrijf niet meer de kwaliteit kunnen leveren die we moeten leveren.”
Ook profiteren van Managed Services?
Wilt u weten wat Managed Services kan betekenen voor uw organisatie? Bezoek de website voor meer informatie.
volledig ontzorgd met
Managed Services
Op dit moment wordt de nieuwe GIS-strategie nog door Esri uitgewerkt. Boudewijn: “Kort gezegd houdt dit in dat we de twee ArcGIS Enterprise-platformen die nu nog in onze organisaties draaien, willen samenvoegen tot één platform. Dit wordt een integraal platform dat de standaard zet voor alle data: ArcGIS Pro en Utility Network. Daarnaast wordt gekeken naar de architectuur: hoe kan andere software die we gebruiken hierin geïntegreerd worden, zoals GeoWeb. Dit is een lang traject waar we zeker nog een jaar mee bezig zijn, maar waarvan we weten dat het bij Esri Nederland in goede handen is.”
Wensen voor de toekomst zijn onder meer een beter gebruik van de mogelijkheden van de GIS-platformen door WMD en WBGr. “Ik denk dat we momenteel zo’n 20 tot 25 procent van de mogelijkheden benutten. Het is interessant om te kijken wat er nog meer mogelijk is. Esri is hierin proactief en wees ons op de mogelijkheid om analyses uit te voeren in een GIS-platform. Ook op het gebied van data science is meer mogelijk.”
De samenwerking bevalt goed. “We hebben een actieve samenwerking met Esri Nederland. Omdat we al jaren samenwerken, merk je dat ze veel kennis hebben over waterbedrijf Groningen en drinkwaterbedrijf WMD. Ze weten wat er bij onze organisaties speelt. Voor de intake zijn medewerkers van Esri op kantoor geweest om met functioneel beheerders te praten. Het Managed Services Team van Esri heeft toegang tot onze systemen. Naast de rapportages zijn er tussentijdse evaluatiemomenten waarin feedback wordt gedeeld, die worden altijd snel opgevolgd.”
De taak om dit allemaal in goede banen te leiden ligt bij technisch applicatiebeheerder Boudewijn. “Ik ben relatief veel tijd kwijt met het op elkaar afstemmen van de systemen van de drie bedrijven. We regelen met ongeveer dertig man personeel de ICT voor deze bedrijven. Daar komt bij dat we op dit moment nog twee ArcGIS Enterprise-omgevingen hebben. Dat komt doordat we vorig jaar zijn overgestapt van ArcMap naar ArcGIS Pro en hiervoor een nieuw serverpark moesten inrichten. We hebben er toen voor gekozen om de nieuwe omgeving voorlopig naast de oude omgeving te laten draaien. Daarbij werd al snel duidelijk dat de capaciteit voor goed beheer een knelpunt was.”
“Van de 800 medewerkers maken er zeker 200 dagelijks gebruik van kaartapplicaties om informatie over het waterleidingnetwerk te raadplegen. Dit zijn vooral maintenance engineers, assetmanagers en aannemers”, vertelt Jan-Herman. “De drie afzonderlijke bedrijven (WMD, WBGr en WLN) hebben één shared servicecentrum waar het beheer plaatsvindt van al die applicaties, software, platformen en infra. De uitdaging voor ons is om dit gemeenschappelijk te houden en hierin de rode draad te bewaken, omdat anders de meerwaarde van het shared service center verdwijnt.”
volledig ontzorgd met
Managed Services
Nooit meer een editie van
het Esri Magazine missen?
Jan-Herman: ”Er was al een dag per week iemand van Esri bij ons op kantoor voor een ander project, dus de lijnen waren kort. Tijdens de live-gang van dat project kwam ook het beheervraagstuk op tafel. Omdat Esri goed bekend is met onze organisaties waren vrij snel de knelpunten duidelijk. In augustus vorig jaar is het traject gestart met een uitgebreide intake. Esri heeft onze behoeften en wensen in kaart gebracht en vervolgens een plan opgesteld en de SLA uitgewerkt. Inmiddels gebruiken we Managed Services nu ruim negen maanden.” Boudewijn: Voor de ingebruikname heeft Esri een assessment uitgevoerd en gekeken hoe onze systemen ervoor stonden. Daarbij is ook meteen de oude omgeving opgeschoond, zodat we de twee omgevingen nog even naast elkaar kunnen blijven gebruiken tot de nieuwe strategie voltooid is. Dat was voor ons een belangrijke voorwaarde. Uiteindelijk hebben we de volgende taken belegd bij het Managed Services team van Esri Nederland: het monitoren en beschikbaar houden van het ArcGIS-platform, het periodiek beheer van het ArcGIS-plaform en incident management volgens de afspraken uit de SLA.”
Voor nutsbedrijven is veiligheid en nauwkeurigheid van data essentieel om aan de wettelijke leveringsverplichtingen te kunnen voldoen. “Bij een lek in het leidingnet is het belangrijk dat monteurs snel kunnen lokaliseren waar de kranen zich bevinden die dichtgedraaid moeten worden. Hoe sneller deze informatie beschikbaar is, hoe beter. Dankzij het nieuwe Utility Network-datamodel, dat voor gestandaardiseerde data zorgt waar alle nurtsbedrijven gebruik van maken, zou dit mogelijk moeten zijn.”
CONTACT
Ook profiteren van Managed Services?
Wilt u weten wat Managed Services kan betekenen voor uw organisatie? Bezoek de website voor meer informatie.
Gebrek aan mankracht was de voornaamste reden voor de overweging om het beheer uit te besteden aan Esri Nederland. Boudewijn: Omdat we twee ArcGIS Enterprise-omgevingen hebben en elke omgeving een OTAP-straat (Ontwikkeling, Test, Acceptatie en Productie) heeft, hadden we uiteindelijk twintig servers nodig om twee platformen op kunnen te draaien. Op de servers staan verschillende softwarepakketten, configuraties en databases die in de lucht moeten blijven, zodat onze medewerkers daarmee kunnen werken. Het is een enorme klus om dit up-to-date te houden.
Boudewijn vervolgt: De oude omgeving wordt vooral gebruikt door monteurs in het veld om locaties van het waterleidingnet te raadplegen in geval van onderhoud, een storing of lekkage. Op het nieuwe platform wordt gemuteerd. Daar werken de tekenaars op die alle nieuwe informatie verwerken. Elke dag moet een synchronisatie plaatsvinden tussen de nieuwe omgeving en de oude omgeving, zodat de monteurs ook toegang hebben tot de meest recente informatie. Stagnatie of vertraging hierbij veroorzaakt vervuiling en veroudering van data, waardoor we als nutsbedrijf niet meer de kwaliteit kunnen leveren die we moeten leveren.”
GiGA besloot Esri te vragen de mogelijkheden van het uitbesteden van dit beheer te onderzoeken. “Die behoefte kwam niet alleen in beeld door tijdgebrek, maar ook door veiligheidsrisico’s. Cybercriminaliteit is enorm toegenomen en nutsbedrijven zijn een kwetsbaar doelwit. Als je systemen niet continu up-to-date zijn loop je risico slachtoffer te worden van bijvoorbeeld ransomeware. Dat kunnen wij ons niet veroorloven. Om deze risico’s te voorkomen is specialistische kennis nodig van applicaties die we niet zelf in huis hebben. Hierbij kan Esri ons goed ondersteunen.”
Meerwaarde shared services
Waterbedrijf Groningen en drinkwaterbedrijf WMD zijn twee onafhankelijke waterbedrijven die op een aantal punten nauw samenwerken. Zo zijn ze gezamenlijk eigenaar van het Water Laboratorium Noord (WLN). Daarnaast hebben ze afgesproken hun ICT onder te brengen in een gemeenschappelijk Shared Service Centre: GiGA (Glimmen ICT Groningen Assen). Vanuit GiGA wordt ook de gezamenlijke GIS-strategie gevoerd. De waterbedrijven gebruiken ArcGIS en ArcGIS-software en tooling.
Jan-Herman ten Have
Boudewijn Corbach
Om snel te kunnen handelen bij incidenten in het waterleidingnet, zijn monteurs afhankelijk van goede informatievoorziening. Waterbedrijf Groningen en WMD Drinkwater NV zorgen hiervoor met een gedeelde GIS- strategie. Managed Services is hierbij essentieel, vertellen applicatiebeheerder Boudewijn Corbach en GIS-coördinator Jan-Herman ten Have. “Door het beheer uit te besteden besparen we tijd, zijn we zeker van actuele data en GIS-applicaties die betrouwbaar zijn, voorzien van de laatste updates.”
Boudewijn is zeer tevreden over de dienstverlening van Esri. “Met Managed Services worden we letterlijk ontzorgd, want ik hoef niet meer wakker te liggen over eventuele gemiste updates. Ik kan erop vertrouwen dat onze systemen altijd up-to-date zijn. Dat geeft rust. Voor onze GIS-gebruikers is er bovendien de helpdeskfunctie. Die vragen komen niet meer bij ICT terecht. Dat scheelt mij tijd die ik kan besteden aan specifieke GIS-vraagstukken vanuit de organisatie.”
Een onderdeel van Managed Services is monitoring van de systemen. “We krijgen waarschuwingen bij afwijkingen en acute storingen. Daarnaast ontvangen we maandelijkse updates en elke maand een rapportage met cijfers over bijvoorbeeld het gebruik van apps. Zo ontdekten we dat er ook apps zijn die niemand gebruikt, maar die wel beslag doen op onze resources. Dan kijken we of we daar een oplossing voor kunnen vinden. De rapporten leveren dus belangrijke informatie voor verbeteringen van onze processen.”
Tekst: Jeanine Tanis (Tekstschrijvers.nl). Foto's: Adobe Stock /
WMD Drinkwater / Waterbedrijf Groningen