Tekst: Tekstschrijvers.nl. Beeld: Royal Schiphol Group

De dikke papieren ordners met bereikbaarheidskaarten in de brandweerwagens van brandweerkorps Amsterdam Schiphol Airport zijn verleden tijd. Sinds kort maakt het korps gebruik van tablets met daarop een app met kaarten waar alle brandveiligheidsvoorzieningen en assets op te vinden zijn. Zo kan de brandweer sneller ter plaatse zijn bij gebouwbrandbestrijding. De app is samen met Esri Nederland ontwikkeld. Via ArcGIS Enterprise kunnen bovendien wijzigingen tijdens inspecties snel en eenvoudig worden ingevoerd en verwerkt naar de bereikbaarheidskaarten.

“Officieel zitten we nog in de pilotfase, maar we maken nu al gebruik van de app. En ik ben er erg enthousiast over. Het maakt echt een wereld van verschil of je in een hobbelende brandweerauto in een ordner moet zoeken naar de locatie waar mogelijk brand is, of dat je, zoals nu, een nummer intikt in de app en vervolgens via een geel pijltje en groen bolletje meteen te zien krijgt waar de desbetreffende melding gesitueerd is”, zegt Susila Haspels, Adviseur Brandveiligheid en Beheer Schiphol Group.

Plattegrond van Schiphol

App doorontwikkelen
Behoorlijke zoektocht
Sneller ter plaatse

Ongeveer vier jaar geleden is begonnen met de ontwikkeling van de app. Vanuit Esri Nederland is technisch consultant Charles van der Put erbij betrokken. Samen met Erik Teiwes, GIS Engineer en Roan van der Kruijf, Geo ICT-specialist bij Royal Schiphol Group, is er gebouwd aan het digitale geodata-informatiesysteem met de digitale bereikbaarheidskaarten. Teiwes:  “Voorheen genereerden we papieren informatie op basis van DataDriven pages in ArcMap. Deze werden uitgeprint om in ordners in brandweerwagens te gebruiken. Je moet je voorstellen dat dat vaak een behoorlijke zoektocht was bij een incident. Zeker in een wagen die met spoed naar een locatie moet. Dat kan en moest dus anders en efficiënter.”

De app wordt al gebruikt in de brandweerwagen

De papieren ordners zijn door het
gebruik van de app overbodig

Haspels: “Het papieren proces is er inmiddels bijna helemaal uit. Die ordners zijn nog aanwezig in de huidige pilotfase, maar gebruiken we bijna niet meer. Ze mogen wat mij betreft in het museum. De manschappen op de auto pakken eerder de tablet. Wel heb ik nog een wens dat de app in de nabije toekomst wordt doorontwikkeld. Nu moeten we nog een nummer intikken, maar het zou mooi zijn als je in de app direct kunt zien waar het incident of de brand is. Dus dat de locatie van een melding naar de tablet wordt gestuurd en in de digitale bereikbaarheidskaart als het ware oplicht. Daar wordt momenteel hard aan gewerkt."

“Sneller up to date hebben van gegevens op de kaart door digitalisering en sneller kunnen werken met als extra voordeel kosten besparen; dat was de aanleiding om de papieren ordners vaarwel te zeggen. Niet alleen voor ervaren brandweerlieden biedt deze app soelaas. Ook de wat minder ervaren collega’s kunnen er mee aan de slag en de desbetreffende ‘brandmeldingslocaties’ vinden. We hebben bovendien gemerkt dat we sneller ter plaatse zijn – geen minuten, maar seconden. Dat is niet onbelangrijk in levensbedreigende situaties. Sterker nog: dergelijke actuele informatie kan cruciaal zijn. Zeker als je bedenkt dat we een ‘gebouwgebied’ van zo’n duizend vierkante meter moeten bestrijken”, vervolgt Haspels.

Meer informatie

Wilt u meer informatie over assetmanagement? Download het e-book 'De kracht van locatie in beheer en onderhoud'.

Van der Kruijf vult aan: “Alle informatie die eerst op papier stond is gedigitaliseerd. Brandmeldzones, rookmelders en alle andere brandveiligheidsvoorzieningen zijn genummerd en in kaart gebracht. De nieuwe applicatie maakt het actueel houden en een heel aantal processtappen van voorbereiding compleet digitaal. Snelle informatieverwerking en actualisatie via ArcGIS Enterprise zorgt ervoor dat de brandweer geconstateerde wijzigingen in het veld direct beschikbaar heeft via de app.” Van der Put: “Een wens was dat de app ook offline te gebruiken is. Dus dat je niet via een browser hoeft te zoeken en altijd online verbinding hoeft te hebben. Verder is er natuurlijk altijd een back-up voorhanden mocht de app het om wat voor reden niet doen.”

Wijzigingen direct beschikbaar 

Het aantal weidevogels wordt steeds kleiner. Zo is het aantal grutto’s sinds 2000 bijna gehalveerd tot minder dan 30.000 broedende paren. Daarom gaat de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) namens de provincie Utrecht proactief broedende weidevogels beschermen. 

bereikbaarsheidskaarten
Brandweer Schiphol
is sneller ter plaatse
dankzij digitale

Meer informatie

Wilt u meer informatie over assetmanagement? Download het e-book 'De kracht van locatie in beheer en onderhoud'.

Plattegrond van Schiphol

App doorontwikkelen

Haspels: “Het papieren proces is er inmiddels bijna helemaal uit. Die ordners zijn nog aanwezig in de huidige pilotfase, maar gebruiken we bijna niet meer. Ze mogen wat mij betreft in het museum. De manschappen op de auto pakken eerder de tablet. Wel heb ik nog een wens dat de app in de nabije toekomst wordt doorontwikkeld. Nu moeten we nog een nummer intikken, maar het zou mooi zijn als je in de app direct kunt zien waar het incident of de brand is. Dus dat de locatie van een melding naar de tablet wordt gestuurd en in de digitale bereikbaarheidskaart als het ware oplicht. Daar wordt momenteel hard aan gewerkt."

Van der Kruijf vult aan: “Alle informatie die eerst op papier stond is gedigitaliseerd. Brandmeldzones, rookmelders en alle andere brandveiligheidsvoorzieningen zijn genummerd en in kaart gebracht. De nieuwe applicatie maakt het actueel houden en een heel aantal processtappen van voorbereiding compleet digitaal. Snelle informatieverwerking en actualisatie via ArcGIS Enterprise zorgt ervoor dat de brandweer geconstateerde wijzigingen in het veld direct beschikbaar heeft via de app.” Van der Put: “Een wens was dat de app ook offline te gebruiken is. Dus dat je niet via een browser hoeft te zoeken en altijd online verbinding hoeft te hebben. Verder is er natuurlijk altijd een back-up voorhanden mocht de app het om wat voor reden niet doen.”

Wijzigingen direct beschikbaar 

De papieren ordners zijn door het
gebruik van de app overbodig

Ongeveer vier jaar geleden is begonnen met de ontwikkeling van de app. Vanuit Esri Nederland is technisch consultant Charles van der Put erbij betrokken. Samen met Erik Teiwes, GIS Engineer en Roan van der Kruijf, Geo ICT-specialist bij Royal Schiphol Group, is er gebouwd aan het digitale geodata-informatiesysteem met de digitale bereikbaarheidskaarten. Teiwes:  “Voorheen genereerden we papieren informatie op basis van DataDriven pages in ArcMap. Deze werden uitgeprint om in ordners in brandweerwagens te gebruiken. Je moet je voorstellen dat dat vaak een behoorlijke zoektocht was bij een incident. Zeker in een wagen die met spoed naar een locatie moet. Dat kan en moest dus anders en efficiënter.”

Behoorlijke zoektocht

“Sneller up to date hebben van gegevens op de kaart door digitalisering en sneller kunnen werken met als extra voordeel kosten besparen; dat was de aanleiding om de papieren ordners vaarwel te zeggen. Niet alleen voor ervaren brandweerlieden biedt deze app soelaas. Ook de wat minder ervaren collega’s kunnen er mee aan de slag en de desbetreffende ‘brandmeldingslocaties’ vinden. We hebben bovendien gemerkt dat we sneller ter plaatse zijn – geen minuten, maar seconden. Dat is niet onbelangrijk in levensbedreigende situaties. Sterker nog: dergelijke actuele informatie kan cruciaal zijn. Zeker als je bedenkt dat we een ‘gebouwgebied’ van zo’n duizend vierkante meter moeten bestrijken”, vervolgt Haspels.

Sneller ter plaatse

De app wordt al gebruikt in de brandweerwagen

“Officieel zitten we nog in de pilotfase, maar we maken nu al gebruik van de app. En ik ben er erg enthousiast over. Het maakt echt een wereld van verschil of je in een hobbelende brandweerauto in een ordner moet zoeken naar de locatie waar mogelijk brand is, of dat je, zoals nu, een nummer intikt in de app en vervolgens via een geel pijltje en groen bolletje meteen te zien krijgt waar de desbetreffende melding gesitueerd is”, zegt Susila Haspels, Adviseur Brandveiligheid en Beheer Schiphol Group.

Tekst: Tekstschrijvers.nl. Beeld: Royal Schiphol Group

De dikke papieren ordners met bereikbaarheidskaarten in de brandweerwagens van brandweerkorps Amsterdam Schiphol Airport zijn verleden tijd. Sinds kort maakt het korps gebruik van tablets met daarop een app met kaarten waar alle brandveiligheidsvoorzieningen en assets op te vinden zijn. Zo kan de brandweer sneller ter plaatse zijn bij gebouwbrandbestrijding. De app is samen met Esri Nederland ontwikkeld. Via ArcGIS Enterprise kunnen bovendien wijzigingen tijdens inspecties snel en eenvoudig worden ingevoerd en verwerkt naar de bereikbaarheidskaarten.

bereikbaarsheidskaarten
Brandweer Schiphol
is sneller ter plaatse
dankzij digitale