Gebruik de GIS-reis om te bepalen waar de meeste winst te behalen is.

GIS-reis

Tekst: Jorien Posthouwer. Beeld: Esri Nederland

Iedere organisatie die gebruik maakt van een geografisch informatiesysteem (GIS) krijgt te maken met een aantal vraagstukken. Hoe ga je het systeem en je content beheren? Hoe zorg je ervoor dat je innovaties in de organisatie landen? Wat wil je zelf doen en wat wil je uitbesteden? Het meest enthousiast worden we vaak van het maken en delen van kaarten. Om ervoor te zorgen dat deze kaarten ook goed gebruikt kunnen worden door anderen in de organisatie helpt het om een aantal dingen op orde te hebben. In dit verhaal laten we u graag zien wat er allemaal komt kijken bij het hebben van een GIS in een organisatie. Én hoe u bepaalt waar u in uw organisatie als eerste mee aan de slag wilt. Kortom: we gaan op GIS-reis!

Elke organisatie is natuurlijk uniek en heeft zijn eigen uitdagingen en doelen. Maar als we spreken met organisaties over wat hun doelen zijn, welke uitdagingen ze proberen te tackelen en waar ze dagelijks mee bezig zijn komen er een aantal thema’s telkens terug. Deze acht thema’s bieden structuur in de soms overweldigende hoeveelheid opties en mogelijkheden in de wereld van GIS. En als echte geografieliefhebbers hebben we deze acht thema’s samen op de kaart gezet in de vorm van een GIS-reis.

Geeft dit u inzicht in de vervolgstappen die u wilt gaan zetten? Weet u wat uw volgende stap gaat zijn?
We horen het graag!

De wereld blijft veranderen. Uw reisplan kan helemaal omgegooid worden door externe golven als een nieuwe organisatiestrategie, een concurrent of nieuwe wetgeving. En nieuwe technologieën of maatschappelijke veranderingen kunnen nieuwe kansen bieden. Hoe zorgt u ervoor dat uw organisatie om zich heen blijft kijken en ruimte blijft bieden voor innovatie?

8 - Innovatie uitkijktoren
Volgende stappen bepalen voor uw GIS
Waarom een reis?

Het hebben van een GIS begint bij het doel: welke businessvraagstukken leven er in uw organisatie waar u GIS voor kunt gebruiken? Helpt een kaart bij assetmanagement? Communicatie over de eikenprocessierups? Welke collega’s of stakeholders kunnen door een kaart beter geïnformeerd worden en daardoor betere beslissingen maken?

Het gebeurt zelden dat een GIS-afdeling alleen opereert om een businessvraagstuk te beantwoorden. Met wie wordt er samengewerkt? Intern en extern? Zijn hier systeemintegraties voor nodig? Wat is er voor nodig om data met elkaar te kunnen delen?

4 - Archipel van samenwerking
2 - Veranderland

Nadat de businessvraagstukken zijn geïdentificeerd wilt u weten of u alles al in huis hebt om aan deze vraagstukken te werken, of dat er nog veranderingen nodig zijn. Voor een succesvolle verandering zijn deze aspecten belangrijk: 

  • Techniek: zijn de juiste technieken al in huis? Of is het noodzakelijk om maatwerk te ontwikkelen of andere systemen aan te schaffen? En hoe zit het met de legacy van uw technologie, is er een Legacy Monster? Beïnvloeden uw vroegere technische keuzes de technologische mogelijkheden die u nu heeft?
  • Mensen: zijn de mensen die het werk gaan doen er klaar voor? Is er voldoende kennis in huis? Speelt vergrijzing in de organisatie?
  • Proces: zijn er proceswijzigingen nodig om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld de data goed gedeeld kan worden?
  • Organisatie: zijn de juiste afdelingen betrokken? Heeft de organisatie een strategie waar we met GIS heen willen? Beïnvloeden organisatiekeuzes als ‘ontzorging tenzij’ de mogelijkheden?
5 - Compliansea

Wie werken er allemaal met de software? Wil u gebruik maken van bijvoorbeeld Self Service Mapping en uw gebruikers zelf informatieproducten laten maken? En welke van de negen meest gebruikte GIS-patronen is voor uw organisatie van toepassing? Visualiseren? Data beheren? Of Mobiel werken?

7 - Werken met de software
6 - Beheer Gebergte

Voor een goede gebruikerservaring moet een GIS ook beheerd worden. Functioneel beheer, applicatiebeheer en monitoring zijn allemaal belangrijk. En om ervoor te zorgen dat de gebruikers de juiste en betrouwbare data en informatieproducten kunnen vinden is ook contentbeheer een belangrijk onderdeel. Wilt u deze onderdelen zelf uitvoeren? Of wilt u dit liever uitbesteden? Dan is het Managed Services Beach wellicht iets voor u!

Een onderwerp dat niet overal even hoog op de agenda staat maar heel belangrijk is om te adresseren is compliancy, op de kaart gesymboliseerd door de ‘compliansea’. Hoe wordt de privacy en security gewaarborgd? Kunnen we veilig data delen? Hoe zorgen we ervoor dat het systeem veilig genoeg is maar ook voldoende open zodat iedereen voor wie dat nodig is ermee kan werken?

3 - Innovatiepoel

Als de technieken die u wilt gebruiken heel vernieuwend zijn kan het goed zijn dat u in een aparte omgeving wilt innoveren. Dit gebeurt in de innovatiepoel. Een uitdaging waar veel organisaties mee te maken krijgen is het laten landen van de innovaties in de organisatie.

1 - Business Impact

Hoe graag we dat ook zouden willen, het is onmogelijk om alles tegelijk te doen. Vaak hebben organisaties niet de mensuren om alle verbeteringen en innovaties meteen door te voeren. Net als in een reis kun je simpelweg niet overal tegelijkertijd naartoe en staat de route niet altijd vast. Gebruik de GIS-reis om te bepalen waar voor uw organisatie of uw team de meeste winst te behalen is. De plaat helpt bij het maken van plannen en het achterhalen van obstakels.

Meer informatie

Wilt u met ons in gesprek om het pad van uw GIS-reis samen uit te stippelen?
Neem dan contact op.

de volgende stap voor uw organisatie
Bepaal met de

Tekst: Jorien Posthouwer. Beeld: Esri Nederland

Meer informatie

Wilt u met ons in gesprek om het pad van uw GIS-reis samen uit te stippelen?
Neem dan contact op.

De wereld blijft veranderen. Uw reisplan kan helemaal omgegooid worden door externe golven als een nieuwe organisatiestrategie, een concurrent of nieuwe wetgeving. En nieuwe technologieën of maatschappelijke veranderingen kunnen nieuwe kansen bieden. Hoe zorgt u ervoor dat uw organisatie om zich heen blijft kijken en ruimte blijft bieden voor innovatie?

8 - Innovatie uitkijktoren

Wie werken er allemaal met de software? Wil u gebruik maken van bijvoorbeeld Self Service Mapping en uw gebruikers zelf informatieproducten laten maken? En welke van de negen meest gebruikte GIS-patronen is voor uw organisatie van toepassing? Visualiseren? Data beheren? Of Mobiel werken?

7 - Werken met de software

Voor een goede gebruikerservaring moet een GIS ook beheerd worden. Functioneel beheer, applicatiebeheer en monitoring zijn allemaal belangrijk. En om ervoor te zorgen dat de gebruikers de juiste en betrouwbare data en informatieproducten kunnen vinden is ook contentbeheer een belangrijk onderdeel. Wilt u deze onderdelen zelf uitvoeren? Of wilt u dit liever uitbesteden? Dan is het Managed Services Beach wellicht iets voor u!

6 - Beheer Gebergte

Een onderwerp dat niet overal even hoog op de agenda staat maar heel belangrijk is om te adresseren is compliancy, op de kaart gesymboliseerd door de ‘compliansea’. Hoe wordt de privacy en security gewaarborgd? Kunnen we veilig data delen? Hoe zorgen we ervoor dat het systeem veilig genoeg is maar ook voldoende open zodat iedereen voor wie dat nodig is ermee kan werken?

5 - Compliansea

Het gebeurt zelden dat een GIS-afdeling alleen opereert om een businessvraagstuk te beantwoorden. Met wie wordt er samengewerkt? Intern en extern? Zijn hier systeemintegraties voor nodig? Wat is er voor nodig om data met elkaar te kunnen delen?

4 - Archipel van samenwerking

Gebruik de GIS-reis om te bepalen waar de meeste winst te behalen is.

Het hebben van een GIS begint bij het doel: welke businessvraagstukken leven er in uw organisatie waar u GIS voor kunt gebruiken? Helpt een kaart bij assetmanagement? Communicatie over de eikenprocessierups? Welke collega’s of stakeholders kunnen door een kaart beter geïnformeerd worden en daardoor betere beslissingen maken?

2 - Veranderland

Nadat de businessvraagstukken zijn geïdentificeerd wilt u weten of u alles al in huis hebt om aan deze vraagstukken te werken, of dat er nog veranderingen nodig zijn. Voor een succesvolle verandering zijn deze aspecten belangrijk: 

  • Techniek: zijn de juiste technieken al in huis? Of is het noodzakelijk om maatwerk te ontwikkelen of andere systemen aan te schaffen? En hoe zit het met de legacy van uw technologie, is er een Legacy Monster? Beïnvloeden uw vroegere technische keuzes de technologische mogelijkheden die u nu heeft?
  • Mensen: zijn de mensen die het werk gaan doen er klaar voor? Is er voldoende kennis in huis? Speelt vergrijzing in de organisatie?
  • Proces: zijn er proceswijzigingen nodig om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld de data goed gedeeld kan worden?
  • Organisatie: zijn de juiste afdelingen betrokken? Heeft de organisatie een strategie waar we met GIS heen willen? Beïnvloeden organisatiekeuzes als ‘ontzorging tenzij’ de mogelijkheden?
3 - Innovatiepoel

Als de technieken die u wilt gebruiken heel vernieuwend zijn kan het goed zijn dat u in een aparte omgeving wilt innoveren. Dit gebeurt in de innovatiepoel. Een uitdaging waar veel organisaties mee te maken krijgen is het laten landen van de innovaties in de organisatie.

1 - Business Impact

Hoe graag we dat ook zouden willen, het is onmogelijk om alles tegelijk te doen. Vaak hebben organisaties niet de mensuren om alle verbeteringen en innovaties meteen door te voeren. Net als in een reis kun je simpelweg niet overal tegelijkertijd naartoe en staat de route niet altijd vast. Gebruik de GIS-reis om te bepalen waar voor uw organisatie of uw team de meeste winst te behalen is. De plaat helpt bij het maken van plannen en het achterhalen van obstakels.

Waarom een reis?

Elke organisatie is natuurlijk uniek en heeft zijn eigen uitdagingen en doelen. Maar als we spreken met organisaties over wat hun doelen zijn, welke uitdagingen ze proberen te tackelen en waar ze dagelijks mee bezig zijn komen er een aantal thema’s telkens terug. Deze acht thema’s bieden structuur in de soms overweldigende hoeveelheid opties en mogelijkheden in de wereld van GIS. En als echte geografieliefhebbers hebben we deze acht thema’s samen op de kaart gezet in de vorm van een GIS-reis.

Volgende stappen bepalen voor uw GIS

Iedere organisatie die gebruik maakt van een geografisch informatiesysteem (GIS) krijgt te maken met een aantal vraagstukken. Hoe ga je het systeem en je content beheren? Hoe zorg je ervoor dat je innovaties in de organisatie landen? Wat wil je zelf doen en wat wil je uitbesteden? Het meest enthousiast worden we vaak van het maken en delen van kaarten. Om ervoor te zorgen dat deze kaarten ook goed gebruikt kunnen worden door anderen in de organisatie helpt het om een aantal dingen op orde te hebben. In dit verhaal laten we u graag zien wat er allemaal komt kijken bij het hebben van een GIS in een organisatie. Én hoe u bepaalt waar u in uw organisatie als eerste mee aan de slag wilt. Kortom: we gaan op GIS-reis!

de volgende stap voor uw organisatie
Bepaal met de
GIS-reis